Goede evaluatie is veel meer dan enkel toetsen en beoordelen. Het is ook een krachtig middel om de kwaliteit van je instructie te versterken én het biedt kansen om beter te leren. Een cruciaal element van ’evaluatie als didactische aanpak’ of anders gezegd ‘formatieve evaluatie’ is het voorzien van feedback. Hoe geef je rijke, ontwikkelingsgerichte feedback die leerlingen aan het denken zet en houd je het haalbaar voor jezelf? Hoe maak je je verwachtingen helder zodat leerlingen weten waar de lat ligt? Hoe kan feedback de zelfregulerende vaardigheden van leerlingen ontwikkelen zodat ze ook zelf op zoek gaan naar feedback? En hoe kan technologie hierin een faciliterende en versterkende rol spelen? In deze vorming bespreken de bouwstenen uit het boek Wijze Lessen die o.a. een antwoord geven op al deze vragen (en meer). We delen daarbij tal van praktijkvoorbeelden die je kunnen inspireren voor je eigen klaspraktijk.
Doelgroepen: lager (primair) onderwijs en secundair (voortgezet) onderwijs
Deze vorming is mogelijk als studiedag (doorgaans 3u met ruimte voor verwerking), keynote of webinar.
Vanaf schooljaar 2023-2024 bieden we op onze campus (Sint-Andries, Antwerpen):
Ons uitgebreid aanbod open lezingen bevat vast wel een sessie over formatieve evaluatie en feedback.
Deze webinars vinden plaats op woensdagnamiddag van 14u30 tot 15u30.
De lezingen worden opgenomen.
Nadien is de opname voor deelnemers en abonnees gedurende 1 week beschikbaar om te herbekijken.
Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, differentiatie en leer- en studeerstrategieën
Expertise: didactiek, formatieve evaluatie en feedback, vreemde talendidactiek