Ga naar de hoofdinhoud

Doelstelling en inhoud

Een kind en zijn gezin horen onlosmakelijk bij elkaar, en beïnvloeden elkaars functioneren voortdurend. Als onderdeel van het (kind)diagnostisch proces en in functie van pedagogisch advies en interventie is het vaak dan ook essentieel om de sterktes en kwetsbaarheden van het functioneren van de opvoeding en het gezin in kaart te brengen. 

In deze module wordt diagnostiek vanuit een andere invalshoek bekeken. De fases van de handelingsgerichte diagnostiek lopen immers veel meer door elkaar dan bij vele andere hulpvragen en samenwerken met ouders is uiterst belangrijk. In de eerste sessie wordt er een algemeen kader alsook de basisconcepten gegeven. De 6 volgende sessies wordt er een specifieke methodiek aangeleerd die onmiddellijk inzetbaar is. Deze techniek is het ‘Oudergericht Pedagogisch Adviseren’ (OPAD).  De methodiek baseert zich op het denken van Alice Van der Pas en NLP. Het is een oplossingsgerichte methodiek waarin de hulpverlener oudergericht luistert: het gaat om de ouder en niet om het kind. De methodiek biedt enerzijds een heel concrete leidraad voor oudergerichte adviesgesprekken en anderzijds een bruikbare format om ouders ook buiten adviesgesprekken te horen en in hun ouderschap te bekrachtigen. 

Methodiek OPAD sluit aan bij de behoefte van ouders gehoord te worden én het verlangen van hulpverleners om echt, transparant en gelijkwaardig met ouders te werken.  De lessen zijn interactief en je zal de techniek zelf kunnen oefenen. Deelnemers gaan met een eigen casus aan de slag om de techniek te oefenen. 

Deze module wordt geëvalueerd aan de hand van een door de deelnemer aangebrachte casus.

Deze module wordt niet online aangeboden. De lessen gaan fysiek door op de campus in Antwerpen. Omwille van de praktijkgerichtheid is een minimale aanwezigheid van 5 van de 7 sessies verplicht om in aanmerking te komen voor een certificaat.

Overzicht van de sessies

Sessie 1 | E. Vanmuysen | do. 26.10.2023 | 17.30 - 21.00 uur | Antwerpen
Theoretische kaders en concepten

Theoretische kaders en concepten : in deze sessie krijg je meer inzicht op welke manier je naar opvoeding en gezin  kan kijken vanuit bepaalde kaders

Sessie 2 | B. Van Mechelen | do. 23.11.2023 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Ouderschapstheorie en overzicht OPAd methodiek

Ouderschapstheorie en overzicht Opad methodiek: in deze sessie krijg je meer inzicht in onderschapstheoerie en de basis van de OPAd methodiek. 

Sessie 3 | B. Van Mechelen | do. 21.12.2023 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Oefeningen vaardigheden OPAd

Oefeningen vaardigheden OPAd: in deze sessie gaan we dieper in op vaardigheden die je kan inzetten bij het uitvoeren OPAd. 

Sessie 4 | B. Van Mechelen | do. 25.01.2024 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Stap 1 oefenen volgens OPAd

Stap 1 oefenen volgens OPAd: in deze sessie gaan we dieper in de op de eerste stap van OPAd en wordt dit ingeoefend. 

Sessie 5 | B. Van Mechelen | do. 29.02.2024 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Stap 2A oefenen volgens OPAd 

Stap2A oefenen volgens OPAd: in deze sessie gaan we dieper in de op de tweede stap van OPAd en wordt dit ingeoefend. 

Sessie 6 | B. Van Mechelen| do. 21.03.2024 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Stap 2B oefenen volgens OPAd

Stap2B oefenen volgens OPAd: in deze sessie gaan we dieper in de op de tweede stap van OPAd en wordt dit ingeoefend. 

Sessie 7 | B. Van Mechelen | do. 02.05.2024 | 18.00 - 21.00 uur | Antwerpen
Stap 3 oefenen volgens OPAd

Stap 3 oefenen volgens OPAd: in deze sessie gaan we dieper in de op de derde stap van OPAd en wordt dit ingeoefend. 

Docenten

Tijdens het academiejaar 2023 - 2024 zullen de volgende docenten meewerken aan deze module (onder voorbehoud):

  • Liesbeth Huybens , orthopedagoog, lector opleiding Toegepaste Psychologie, Thomas More, modulesupervisor
  • Bea Van Mechelen, orthopedagoog, lector UCLL opleiding orthopedagogiek
  • Eveline Vanmuysen, orthopedagoog, lector opleiding Toegepaste Psychologie, Thomas More