Sterk in je schoenen | Nacht van de ondernemende student

06 December 2018

Thomas More heeft aandacht voor de ondernemende vaardigheden van zijn studenten, dag en nacht! Soms mag je dat letterlijk nemen, zoals op donderdag 6 december tijdens de vierde editie van de “Nacht van de ondernemende student”. Niet minder dan 204 studenten met ondernemende goesting gaan op Campus Geel in groepjes een hele nacht aan de slag met een reëel probleem. 

Na Nike, Janssen Pharmaceutica en ICT-onderneming VanRoey.be daagt dit jaar Schoenen Torfs de studenten uit. Schoenen Torfs wil van de studenten horen hoe het zijn slogan “Sterk in je schoenen” kan vertalen naar jongeren. Hoe kan Torfs jongeren inspireren en motiveren om sterk in hun schoenen te staan en 100% zichzelf te zijn? Torfs wil immers zoveel meer doen dan schoenen verkopen. Een ondernemende topjury beslist welk team het meest creatieve, maar ook economisch haalbare idee uitgewerkt heeft. 

De Nacht is een initiatief van ICE Cube, de ondernemerscommunity waarmee Thomas More innovatie, creativiteit en ondernemerschap bij de studenten stimuleert. De eerstejaarsstudenten Events & Creatie zorgen voor de omkadering en steken het event in een retrojasje.

Van uitdaging naar ondernemingsidee

Studenten uit alle studiegebieden en windrichtingen werken in kleine groepjes samen om tot een concreet businessidee te komen. Zij zoeken een antwoord op een uitdagende case, die Schoenen Torfs hen voor de voeten gooit. De studenten kunnen advies vragen aan coaches en experten, die de hele nacht aanwezig zijn. 

De “Nacht van de ondernemende student” begint donderdag om 18 uur. Er zijn niet minder dan 204 deelnemers, waarmee het evenement voor de vierde keer op rij meer studenten aantrekt. Het initiatief eist dan ook zijn vaste plek op in het academiejaar van de hogeschool. 

De multidisciplinaire groepen van vijf tot zes studenten zijn vooraf door de organisatoren samengesteld. Er wordt dan ook begonnen met teambuilding en brainstormen. Eenmaal de opdracht bekend is, wordt de uitdaging uitgewerkt en vertaald naar een “ondernemingsidee”. 

Creativiteit en economische haalbaarheid

Tussen 05.30 en 07.00 uur vrijdagmorgen stellen de teams hun ondernemingsidee voor aan de coaches en de experten die hen begeleidden. Dat zijn mensen van Torfs Schoenen en van Thomas More. Zij zoeken het meest creatieve, maar ook economisch haalbare ondernemersplan. In vier halve finales nemen telkens een aantal teams het tegen elkaar op. De finale is voorbehouden voor de vier beste ideeën. 

Deze teams presenteren zich vanaf 08.00 uur aan een topjury met  Stijn De Knop (CIO van Torfs), Erik Clinck (bestuurder bij Thomas More), Pat Van Roey (CEO van Van Roey IT Groep), Geert Minnen (bestuurder bij Gallant verzekeringen) en Stefanie Veraghtert (founder The Big C).

Retro

De “Nacht van de ondernemende student” wordt georganiseerd door de eerstejaarsstudenten Events & Creatie. Zij steken de Nacht in een retrojasje met een hele reeks activiteiten: rolschaatsen, een jukebox, gezelschapsspelletjes, disco, karaoke en zumba. De boog kan immers niet de hele nacht gespannen staan. 

Praktisch

Nacht van de Ondernemende Student
Donderdag 6 december tot vrijdag 07 december 2018
Thomas More | Kleinhoefstraat 4 | 2440 Geel

Donderdag  

  • 17.30u | Onthaal van de deelnemers
  • 18.30u | Start van de Nacht    
  • 19.00u | Teambuilding
  • 20.00u | De opdracht wordt bekendgemaakt
  • 20.00u | Brainstorm
  • 21.30u | Van uitdaging naar ondernemingsidee

Vrijdag

  • 00.30u | Middernachtlunch met ontspanning
  • 01.30u | Uitwerken van een businessplan
  • 04.00u | Ochtendgymnastiek
  • 04.30u | Voorbereiden van de presentaties
  • 05.30u | Halve finales
  • 07.00u | Ontbijt tvv Kom op tegen Kanker
  • 08.00u | Finale
  • 08.45u | Animatie
  • 08.55u | Bekendmaken van de winnaar
Short Description

 

    Stijn Coenen
    Partners in Education - Entrepreneurship
    T 0484 69 87 24
    E