Innovaties in onderwijs | Skills voor de leerkracht van morgen

01 April 2019

“Innovaties in onderwijs” bereidt de laatstejaarsstudenten van de Lerarenopleiding van Thomas More in Turnhout en Vorselaar voor op een onderwijswereld die continu in verandering is. De studenten gaan in dit vak aan de slag met thema’s die voorgesteld worden door lagere scholen en partners uit de onderwijswereld. Tijdens hun onderzoek hebben de studenten vooral oog voor de leerwinst en de stijgende motivatie die men bij leerlingen van het lager onderwijs kan bereiken.

Op dinsdag 2 april stellen zij hun bevindingen en resultaten voor met een tentoonstelling en blitz-presentaties. Scrum, STEAM, Augmented en/of Virtual reality, Outdoor education… het passeert allemaal de revue. Hans Van Dyck, professor gedragsbiologie leidt dit in met zijn lezing “Van pretoogjes tot een beestige kijk op wetenschap en kunst”.

Nieuwe expertise en competenties

De leerkracht van morgen moet voorbereid zijn op een wereld die niet stilstaat. Dat vraagt nieuwe vormen van onderwijs, nieuwe expertise en nieuwe competenties. De focus ligt op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden voor de 21ste eeuw. In het opleidingsonderdeel “Innovaties in onderwijs” leren de studenten hoe zij onderwijs-thema’s, uitdagingen voor vandaag en de toekomst, eigentijdse trends in lagere scholen, ondersteunende technologie… onder de knie krijgen. Met projectwerk, aanbodgestuurde leeractiviteiten, werkbezoeken, literatuurstudie… verdiepen de studenten zich in een thema. Tijdens de studie van het onderwerp staan ze stil bij de internationale context van de onderzoeksvraag.

Meer leerwinst en motivatie voor de leerlingen

De studenten analyseren en onderzoeken het onderwerp, bedenken oplossingen en implementeren die in de praktijk. De verworven inzichten en kennis worden gepubliceerd op een website en aan studenten, partners, medewerkers, onderwijsdeskundigen en stakeholders uit het werkveld voorgesteld. De concrete onderwerpen werden bepaald in overleg met scholen of organisaties, die aan het onderzoek deelnamen.

Dit academiejaar staan innovatieve projecten op het programma rond Scrum, STEAM-leeractiviteiten, Augmented en/of Virtual reality, onderwijs in een outdoor-context, taalontwikkeling in combinatie met programmeren in Scratch en leerjaardoorbrekend werken. De studenten willen vooral weten of die nieuwe methodieken leerwinst opleveren en/of ze de leerlingen van het basisonderwijs meer motiveren en stimuleren.

Outdoor education

Outdoor education is dit academiejaar een belangrijk item voor “Innovaties in onderwijs”. Bij Outdoor education gaat men met leerlingen buiten aan de slag. De studenten maakten hun huiswerk en verkenden de internationale inzichten over de meerwaarde van Outdoor education. Ze trokken er zelfs voor naar Millport in Schotland.

Op vraag van “Windekind”, een lagere school in Vorselaar werden leeractiviteiten verkeer, wiskunde, Nederlands, Frans en taalsensibilisering Engels uitgewerkt tot lessen die buiten gegeven werden. Vrije Basisschool De Parel (Lichtaart) kreeg een carrousel-systeem waarin de leerlingen in de tuin aan de slag konden gaan met verschillende leergebieden. Voor Vrije Basisschool De Toverboom (Geel) maakten de studenten een materialenbox voor op de speelplaats. Leerlingen kunnen zo al spelend een deel van de leerstof inoefenen en automatiseren. Het was moeilijk om te meten of de leerresultaten bij outdoor-activiteiten significant hoger liggen. Het welbevinden van de leerlingen ging er wel stevig op vooruit.

Samen met professionele leergemeenschappen

De lerarenopleiding ontwikkelt en realiseert dit praktijkonderzoek samen met partners uit lagere scholen, zoals leerkrachten, directies, onderwijsondersteuners…, maar ook met geïnteresseerden uit het brede werkveld en soms met een bedrijf. Daarvoor worden professionele leergemeenschappen gevormd, waarin elke partij een evenwaardige partner is en elke samenwerking een practice enterprise.

Dit jaar werd samengewerkt met deze lagere scholen: De Parel (Lichtaart), De Tover-boom (Geel), (W)onderwijs (Herentals), De Waaier (Kasterlee), Pierenbos (Zoersel), Sint Jozefcollege (Turnhout), De Springplank (Broechem), Sint-Victor (Turnhout), Klavertje Viersel (Viersel) en Windekind (Vorselaar).

Het resultaat van al dat werk wordt op dinsdag 02 april voorgesteld tijdens de slot-avond van “Innovaties in onderwijs” op de campus van Thomas More in Turnhout.

Praktisch

  • Innovaties in onderwijs | Dinsdag 2 april 2019 van 18.30 tot 21.30 uur
  • Thomas More | Campus Blairon 800, 2300 Turnhout
  • Programma
    • 18.30 uur | Welkom op Campus Turnhout
    • 18.50 uur | ‘Innovaties in onderwijs’ in het curriculum van de opleiding leraar lager Onderwijs | Greet Cuyt, coördinator ‘Innovaties in onderwijs’
    • 19.00 uur | Van pretoogjes tot een beestige kijk op wetenschap en kunst | Hans Van Dyck, professor gedragsbiologie
    • 20.10 uur | Voorstelling onderzoeksresultaten: tentoonstelling en blitz-presentaties | Projectpartners, studenten en docenten
    • 21.30 uur | Receptie

Wie 's avonds niet aanwezig kan zijn, maar toch graag kennis maakt met de resultaten is welkom op de try-out van de blitz-presentaties om 16.30 uur.

Lieveke Hellemans
antwoordt graag op uw vragen
T 0494 42 31 70
E