De mode-industrie is één van de meest vervuilende ter wereld en modebedrijven staan meer dan ooit onder druk om duurzaam te innoveren. Met het project Size Zero Waste zet het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie in op de ontwikkeling van een assessment tool voor retailers en mode-ondernemingen om inzicht te krijgen in de haalbaarheid van de implementatie van een circulair businessmodel.
From until
VLAIO
We ontwaren binnen de sector veel innovatie-onzekerheid omtrent de implementatie van circulaire businessmodellen: bedrijven worden gestimuleerd om, bijvoorbeeld, in te zetten op leensystemen, terugname van kleding voor tweedehandsverkoop of het aanbieden van herstel-services, maar zien te weinig goede voorbeelden die hierin lijken te slagen. Men krijgt de indruk dat ‘de klant er niet om vraagt’ en dat circulair innoveren bijgevolg maar zelden succesvol is. Het is duidelijk dat er een sterke nood is aan kennisvertaling over de financiële haalbaarheid van circulair ondernemen binnen de sector gekoppeld aan meer kennis en inzichten in de ‘demand-side’ bij de consument en effectieve communicatiestrategieën als middel om consumenten te overtuigen van het circulaire aanbod.
Het doel is om met deze assessment tool en het advies dat daaruit volgt, de slaagkans om een omslag te maken naar een circulair businessmodel te vergroten.
Met dit project wordt er gekeken hoe we beschikbare kennis en inzichten uit onderzoek rond duurzaam consumentengedrag, marktacceptatie van circulaire businessmodellen, communicatievoorkeuren en financiële haalbaarheid van circulaire businessmodellen in de mode, kunnen omzetten naar een gebruiksvriendelijke assessmenttool of scan die de Vlaamse mode-KMO en retailers kan ondersteunen bij de implementatie van circulaire principes en businessmodellen.
Bedrijven krijgen via deze scan inzichten in:
Binnen dit project doorlopen we 3 stappen.
Bij Thomas More ben ik trekker van 2 onderzoeksprojecten:
1) Size Zero Waste
2) In Fashion
Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.
Jolien is sinds 2023 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Zij is gepassioneerd door circulaire economie, is projectleider van INFINITEX en zal ook praktisch onderzoek doen rond circulaire businessmodellen.
Ilke is onderzoeker Duurzaam Ondernemen. Op dit moment focust ze op projecten rond circulariteit in de mode- en meubelindustrie.
Jelle ondersteunt meerdere onderzoeksprojecten bij de technische en financiële haalbaarheid van innovaties, met een focus op ROI en nieuwe verdienmodellen. Daarnaast gaat zijn interesse uit naar duurzaamheid en circulariteit in het bijzonder.
Karen Smet is sinds 2005 onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Strategische communicatie en duurzaamheidscommunicatie zijn haar onderzoeksdomeinen.