Skip to main content
Boek

Op de schouders van reuzen

Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten

Wisbordjes gebruiken tijdens de instructie, voordoen hoe iets moet, leerlingen begeleiden tot ze het zelf kunnen
- het is slechts een greep uit de dingen die je als leerkracht dagelijks doet.

Je staat er misschien niet meer bij stil, maar die dingen zitten niet toevallig in je gereedschapskist.
Ze zijn gestoeld op hoe kinderen leren en wat zij nodig hebben. Dat is onderzocht en beschreven door de reuzen uit het onderwijsonderzoek.

Download het boek

24 sleutelwerken

Voor dit boek hebben we 24 sleutelwerken oftewel kernartikelen over leren en onderwijzen van de laatste decennia geselecteerd. Elk hoofdstuk met een kernartikel kent dezelfde opbouw: we leggen uit waarom dit artikel zo baanbrekend is, beschrijven het idee en de inzichten uit het betreffende onderzoek en besluiten met de implicaties voor het onderwijs en tips voor in de klas.

De kernartikelen zijn verdeeld over vijf secties. In de eerste sectie beschrijven we hoe onze hersenen werken en wat dat betekent voor leren en onderwijzen. Daarna volgen secties over eigenschappen van leerlingen die leren bevorderen, hoe de sociale (leer)omgeving leren beïnvloedt, welke leeractiviteiten leren ondersteunen en hoe je als leerkracht leren kunt ondersteunen.

Vol enthousiasme laat dit boek zien wat allemaal wel werkt in het onderwijs. Hopelijk inspireert dit leerkrachten om, staand op de schouders van reuzen, hun prachtige vak verder vorm te geven.

Download gratis het boek
Het boek Op de schouders van reuzen

Als ik verder heb gezien dan anderen, komt dat doordat ik op de schouders van reuzen stond.

Isaac Newton in een brief aan zijn collega-onderzoeker en rivaal Robert Hooke, 1675