Assessment and intervention
How can we ensure that children and adults with communicative, cognitive or developmental challenges can participate in ...
Met het project Meer Taal willen we leerkrachten uit het basisonderwijs en logopedisten informeren en adviseren over hoe ze meertalige kinderen het beste begeleiden in de klas of in de praktijk.
Leerkrachten en logopedisten zitten vaak met vragen over hoe ze meertalige kinderen het beste begeleiden in de klas en in de praktijk. Zo wordt bijvoorbeeld de moedertaal van deze kinderen vaak genegeerd terwijl dat net een hefboom kan zijn om het Nederlands te versterken.
Met het project Meer Taal willen we leerkrachten uit het basisonderwijs en logopedisten informeren en adviseren. We zoeken in literatuur naar effectieve principes en bevragen de doelgroepen om hun noden in kaart te brengen. Daarna adviseren we leerkrachten en logopedisten via een website. Op die manier willen we taaldidactiek en taaltherapie versterken en daarmee ook de taalontwikkeling van meertalige kinderen.
Lees de resultaten van onze bevraging bij logopedisten (Mostaert et al., 2021).
Heleen Leysen (PhD) is sinds 2016 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen.
Charlotte Mostaert (MSc) is sinds 2010 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij heeft expertise op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen en meertaligheid.
Joke Simons (PhD) is sinds 2005 docent-onderzoeker de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Zij werkte mee aan diverse projecten rond interculturaliteit en diversiteit, meertaligheid, Fit-voor-Lezen, Fit-voor-Rekenen, LABO-werking.
Kirsten Schraeyen (PhD) is sinds 2004 docent-onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als experte op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context, is zij lid van verschillende (inter)nationale organisaties.
Astrid is onderzoeker PhD in taal- en leesdidactiek en heeft een passie voor alles wat te maken heeft met beginnende geletterdheid en vroegtijdig lezen. Sinds '06 probeert ze actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijs