"Ik geniet van elk moment dat ik kan lesgeven"

Na zijn opleiding Leraar Secundair Onderwijs koos Olivier resoluut voor het lager onderwijs, gaf les aan kinderen in het derde en vierde leerjaar, en werd daarvoor beloond met de titel 'Beste Leraar van Brussel'. Na zeven jaar keerde hij terug naar de Hogeschool, dit keer als Docent Algemene Vakken. In zijn lessen stoffeert hij de theorie met voorbeelden uit eigen ervaring.

Je volgde de opleiding Leraar Secundair Onderwijs, hoe kom je dan in het lager onderwijs terecht?

Ik wilde in het vierde leerjaar al leraar worden - we hadden toen een heel inspirerende juf - en eigenlijk heeft dat mij nooit helemaal losgelaten. Na mijn middelbaar ben ik eerst naar de VUB gegaan om economie te studeren. Maar dat was niets voor mij. Ik wilde nog altijd graag leraar worden en dus ben ik in Mechelen de opleiding Leraar Secundair Onderwijs begonnen. Ik heb hier drie geweldige jaren gehad! Toen we in het laatste jaar een verruimingsstage konden doen, heb ik die kans gebruikt om naar het lager onderwijs te gaan. Ik heb toen stage gelopen in het zesde leerjaar en ik vond dat zo fantastisch dat ik besloot om na mijn studie te solliciteren in het lager onderwijs. Zo ben ik erin gerold. In totaal heb ik zeven jaar voor de klas gestaan in het derde en het vierde leerjaar.

 

Wat spreekt je zo aan in het lager onderwijs?

Het werken met jonge kinderen vind ik gewoon leuk. Die zijn zo... onbevooroordeeld. Als leraar kan je echt een impact hebben op hun leven, ook al zitten ze maar een jaartje in je klas. Maar in een jaar kan je enorm veel bijleren. En het gaat niet alleen over kennis verwerven, maar ook waarden en normen bijbrengen. Ik heb, bijvoorbeeld, altijd veel aandacht gehad voor diversiteit, gelijkheid en religie. Als je dan hun verbazing ziet: "Amaai, de islam heeft zoveel gelijkenissen met het christendom en het jodendom!" Ik vond het tof om hen dat te leren.
 


Je bent zelfs Beste Leraar van Brussel geworden?

Een enthousiaste papa van een van mijn leerlingen had mij daarvoor genomineerd. Ik wist eerst van niks! De kinderen hadden brieven geschreven, tekeningen opgestuurd... er was, achter mijn rug, een heel dossier samengesteld. Toen dan bleek dat ik bij de laatste drie was, zijn we er echt voor gegaan - vooral ook om de school in Haren, altijd toch een beetje een vergeten gehucht, in de schijnwerpers te zetten. We hebben een promotiefilmpje gemaakt om stemmen te ronselen, want het is en blijft een online populariteitspoll. Dat was een heel toffe ervaring. Niet zo lang daarna kreeg ik het aanbod om voor de lerarenopleiding in Mechelen te gaan werken.

 

Waaruit bestaat je job vandaag?

Ik geef algemene vakken, zowel in de opleiding Lager Onderwijs als Secundair Onderwijs. Hoe creëer je een goede les? Hoe ga je met kinderen om? Dat soort zaken. Dus veel didactiek, maar ook communicatie en mediawijsheid. Hoe omgaan met sociale media? Wat zijn de gevaren op het internet? Studenten hebben dat nodig want de leerlingen zijn vaak slimmer op dat vlak dan de leerkrachten.

 

 

Wat geeft je het meest voldoening in uw huidige job?

Lessen uitwerken op zo'n manier dat je kwaliteit geeft aan de studenten, dat het vak inhoudelijk er staat en studenten uitdaagt. Het vak 'mediawijsheid' heb ik helemaal van nul mogen uitbouwen. Ik probeer ook goed les te geven. Niet zomaar doceren maar studenten aan het werk zetten en doen nadenken. Zo'n les waarvan je voelt dat het goed zit en waarin de respons van de studenten geweldig is, dat geeft mij voldoening. De kern van mijn leerkrachtenbestaan is toch nog altijd dat lesgeven. Daar geniet ik ook volop van.
 


Wat is voor jou de grootste uitdaging?

Organisatie en planning. In de lagere school had ik geen agenda op mijn smartphone, ik stond gewoon in mijn klas en ik wist perfect wat ik moest doen. Nu moet ik elke dag mijn agenda checken, want die staat bomvol met vergaderingen en andere afspraken. We hebben hier ook een flexibel uurrooster: we kunnen thuis werken, de ene dag sta je op een SID-in-beurs, de andere geef je les of ga je naar een overleg. Die variatie vind ik geweldig, maar jezelf managen en zorgen dat je niets vergeet, dat is wel een uitdaging.

 

Zijn er competenties die je in de opleiding hebt meegekregen en die je nu nog steeds helpen in je job?

Ik vind het moeilijk om dat te benoemen, omdat ik denk dat eigenlijk de hele opleiding gewoon in mijn lijf zit. Dat is nooit weggegaan. Lessen uitwerken, leerstof overbrengen op een boeiende manier, luisteren en praten met leerlingen, studenten, ouders... Allemaal wezenlijke dingen die je als leraar of docent constant nodig hebt. Ik heb geen leservaring in het secundair onderwijs, maar wel in het lager. En ook dat neem ik dagelijks mee in mijn lessen. In een vak als 'communiceren met leerlingen en ouders' kan ik heel veel praktijkvoorbeelden geven. Dat is belangrijk: dat je niet alleen vanuit de theorie iets overbrengt, maar vanuit je eigen ervaring praat.

 

Ik wil leraar worden

 

In beeld