Maxime Balliu: "Elke les is een miniproject dat je grondig moet voorbereiden en plannen"

Dat de lerarenopleiding te beperkend zou zijn, spreekt Maxime met klem tegen: "Ik denk dat de opleiding net deuren opent." Zijzelf koos voor de vakken Nederlands & Engels en kon na haar studies meteen aan de slag bij een educatieve uitgeverij.

Waarom koos je voor de opleiding Leraar Secundair Onderwijs
Ik zocht een opleiding die mijn sterktes kon belichten en waarin ik mijn passie kon uitleven. Presentaties geven heb ik altijd leuk gevonden, in het middelbaar al. Terwijl anderen nerveus waren om voor een publiek te spreken, had ik dat totaal niet. Ik ben graag creatief met taal bezig. Daarom heb ik voor Nederlands-Engels gekozen en ben ik na mijn bachelor Taal- en Letterkunde gaan studeren. 


Wat spreekt je zo aan in lesgeven
De uitdaging. Ik vind het leuk als leerlingen mij proberen uit te dagen. Dan voel ik mij getriggerd. Ik wil ook echt dat ze iets goed doen met hun leven. ASO, TSO, BSO... het maakt niet uit, als ik - door een goede leerkracht te zijn - ze maar een beetje kan helpen om hun weg te vinden. Dat klinkt idealistisch, maar ik denk dat we allemaal zo'n leerkracht hebben die ons is bijgebleven. Iemand die door zijn of  haar manier van lesgeven het verschil maakte. Dat sprak erg aan. En natuurlijk: een hele dag voor de klas staan, praten en presenteren... dat was compleet mijn ding.


Toch sta je nu niet voor de klas, maar werk je voor de educatieve uitgeverij VAN IN.
Dat klopt. Ik werk nu drie jaar voor VAN IN. In het laatste jaar heb ik als scriptie een magazine gemaakt: Pupils Magazine, een tijdschrift ter remediëring en volledig op maat van de leerlingen. Ik vond dat ongelooflijk leuk om te doen, zowel de redactie als de vormgeving. Daardoor ben ik na mijn studie niet alleen bij scholen gaan solliciteren, maar ook bij uitgeverijen. VAN IN bood mij meteen een baan voor minimum zes maanden. Die kans heb ik gegrepen. En vanuit die eerste job ben ik doorgegroeid naar de functie van projectcoördinator. Ik krijg een manuscript van de uitgever en ik zorg ervoor dat het een boek wordt: een complete handleiding, met werkboek, audio-materiaal, dvd... Mijn taak is het om redacteurs aan te sturen, tekenaars te zoeken, planningen te maken, budgetten te beheren... 


Heb je in de lerarenopleiding dingen opgepikt die in je huidige job nog steeds relevant zijn?
Plannen en gestructureerd werken. Elke les is eigenlijk een miniproject dat je grondig moet voorbereiden en plannen. Je moet weten waar je naartoe wil en hoe je het gaat aanpakken. Dat doe ik dagelijks.


Wat is je grootste uitdaging? 
Loslaten. Ik ben een perfectionist. Zelf noem ik dat mijn grootste sterkte, maar ook mijn grootste zwakte. De keerzijde is dat ik heel moeilijk dingen kan loslaten of uit handen geven. Tijdens de opleiding al was dit een van mijn werkpunten. Ik was ook altijd bang dat ik het de leerlingen toch net niet goed had uitgelegd. 


Wat geeft je de grootste voldoening? 
Als mijn boek er op tijd ligt!


Ooit spijt gehad van je studiekeuze?
Nooit! Wat ik fijn vond aan de lerarenopleiding en wat ik aan de unief wel miste, was het contact met docenten en medestudenten. Het leek wel of wij al een leerkrachtenteam waren nog voor we leerkrachten waren. Dat samenwerken, nieuwe mensen leren kennen, de leuke activiteiten die we deden, het gevoel van opgenomen te zijn in een groep... Ik heb me ook heel goed geamuseerd eigenlijk tijdens de opleiding, ondanks de soms hoge werkdruk en de stress van de stages. 


Zou je andere aanraden om aan de lerarenopleiding te beginnen?
Ja! Ik heb dat al gedaan ook. Sommigen vrezen dat de lerarenopleiding te eng is. Of dat het hen zal beperken. Ik denk dat het tegendeel waar is en dat deze opleiding juist deuren opent. Ik kan natuurlijk alleen spreken over de vakken die ik gekozen heb, Nederlands en Engels. Dan heb je hoe dan ook een talendiploma en daar kan je vele kanten mee uit. Door de keuzes die ik gemaakt heb, werk ik nu bij een uitgeverij. Maar eerlijk gezegd, zie ik mezelf ooit nog voor de klas staan. Ik weet niet wanneer dit op mijn pad zal komen, maar soms kriebelt het. Dus wie weet...

Ik wil voor de klas staan