App: HoloLens 2 spinnen
De onderzoekslijn Psychologie en Technologie wilde nagaan of het gebruik van AR voor de behandeling meer potentieel heeft in ...
We verkennen in dit project de noden en mogelijkheden omtrent artificiƫle intelligentie (AI), zoals ChatGPT, voor organisaties in het welzijnswerk en de geestelijke gezondheidszorg. Samen met die organisaties willen we de toegankelijkheid, kwaliteit en efficiƫntie van hulp- en dienstverlening op een veilige manier naar een hoger niveau tillen met behulp van AI.
Digitale hulp- en dienstverlening zijn in toenemende mate een wezenlijk onderdeel van het welzijnswerk en de geestelijke gezondheidszorg. Mensen zoeken ondersteuning en antwoorden op vragen via e-mail, chat, websites, FAQ-rubrieken, beeldbellen, sociale media en andere digitale tools. Net zoals in veel andere sectoren, biedt de inzet van artificiƫle intelligentie (AI) ook hier veel potentieel. De bijhorende uitdagingen zijn echter extra groot. Kwalitatief, ethisch en veilig gebruik van AI is namelijk essentieel wanneer het om bijzonder gevoelige aspecten uit ons leven gaat, zoals welzijn en geestelijke gezondheid.
We willen daarom onderzoeken en uittesten hoe we met AI de toegankelijkheid, kwaliteit en efficiĆ«ntie van digitale hulp- en dienstverlening op een veilige en ethische manier kunnen verhogen. Door AI in te zetten als ondersteuningsmiddel willen we het bereik vergroten van het online aanbod in welzijn en geestelijke gezondheidszorg in Vlaanderen. AI kan hulpzoekers sneller en effectiever helpen en doorverwijzen naar geschikte diensten. Daarnaast kan AI helpen om het online aanbod uit te breiden en om bestaande pijnpunten mee aan te pakken (zoals lange wachttijden, taalbarriĆØres en een tekort aan vrijwilligers).
Informatieverstrekking op maat op websites van welzijn en geestelijke gezondheid via een AI informatie assistent.
Een lerend netwerk wordt opgezet, bestaande uit een groot aantal organisaties uit de brede sectoren van welzijn en geestelijke gezondheid. Samen leren ze de mogelijkheden van conversationele AI kennen voor informatieverstrekking op maat. Na een nodenanalyse testen een aantal organisaties binnen het lerend netwerk effectief een virtuele āAI Assistentā op hun website. Via AI-gestuurde vraagverheldering worden er antwoorden op maat geformuleerd, in de taal van de hulpzoeker. De antwoorden zijn gebaseerd op info- en FAQrubrieken op hun website, maar ook op externe informatiebronnen. Hulpvragen die verder gaan dan informatieverstrekking, worden actief doorverwezen naar de online sociale kaart.
Sylvie Bernaerts (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Psychologie en technologie. Haar expertise ligt in de inzet van immersieve technologie en artificiƫle intelligentie in de (geestelijke) gezondheidszorg.
Tom Van Daele (PhD) is onderzoekcoƶrdinator Psychologie en technologie bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn. Als klinisch psycholoog doet hij onderzoek naar de toegevoegde waarde van technologie binnen de geestelijke gezondheidszorg.