Ga naar de hoofdinhoud

Digitale beleving

Effectieve communicatie

Project

AIMPower

AI voor een betere dienstverlening

Het gebruik van artificiƫle intelligentie (AI) op de werkvloer en door de overheid vergt veranderingen in de dagelijkse werking van medewerkers van lokale besturen en burgers. Op dit moment worden er ad hoc experimenten opgezet waarvan de sociale meerwaarde en wenselijkheid nog onbekend zijn. Dit riskeert dat er investeringen worden gedaan waarvan niet geweten is hoe ze worden onthaald. Door een samenwerking tussen drie lokale besturen en vier kennispartners worden niet enkel de mogelijkheden en de meerwaarde voor de organisatie behandeld maar is er eveneens voldoende aandacht voor de technische haalbaarheid, sociale acceptatie, privacy en ethiek. Deze samenwerkingsovereenkomst komt tot stand dankzij de subsidie Slimme Regio van de provincie Vlaams Brabant.

Supported by

Provincie Vlaams Brabant

Doel van dit onderzoek

  • Verkennen van de mogelijkheden van generatieve AI voor lokaal besturen;
  • CreĆ«ren van meerwaarde voor de domeinen communicatie, dienstverlening en hulpverlening, waarbij we streven naar een efficiĆ«ntie en burgergerichte dienstverlening;
  • Meten van de beleving van zowel de eindgebruiker als de medewerker;
  • De drie lokale besturen realiseren en testen enkele use cases. Denk hierbij aan content genereren, content samen te vatten en om te zetten naar bepaalde formaten en als kennisdatabank om medewerkers te ondersteunen bij het gericht zoeken naar informatie.  

Als kennispartner is het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie betrokken bij de realisatie van de use cases. Dit omdat we enerzijds expertise in strategische communicatie kunnen aanbrengen. Anderzijds is het testen met gebruikers cruciaal waarvoor onze ervaring met gebruikersonderzoek met een diverse groep van eindgebruikers goed van pas komt.

We dragen bij aan de evaluatiemethode van de door AI-gecreĆ«erde communicatieproducten. Ook onderzoeken we hoe de burger reageert op de met behulp van AI gegenereerde communicatie. Dit wordt steeds aangevuld met inzichten hoe de betrokken medewerkers het gebruik van de AI-toepassingen ervaren voor opmaak van communicatie of ter ondersteuning van dienstverlening. 

Het onderzoeksteam

Onderzoeker

Anne Smits

Anne Smits is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Haar ervaring situeert zich op het domein van digitale productontwikkeling, User Experience en gebruikersonderzoek en dit zowel in een B2B als B2C context.

Coƶrdinator Onderzoekslijn

Janet Takens

Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.