Chloromonas typhlos
Chloromonas typhlos behoort tot de zogeheten āsneeuwalgenā die in sneeuwvlaktes verantwoordelijk zijn voor rode vlekken in de ...
ALGenius is een buitenschools STEM-leertraject, ontstaan in co-creatie. Drie groepen 14- tot 18-jarigen zullen in een 6-tal sessies van ongeveer 3 uur een onderzoeksvraag formuleren en oplossingen zoeken die een antwoord bieden op vragen zoals het creƫren van autonome en zelfsturende productiesystemen voor microalgen, mogelijke insteken om de impact van de teelt te optimaliseren met aandacht voor klimaat en energiegebruik en mogelijke te commercialiseren voedingsproducten met microalgen. Dit leertraject start met een bedrijfsbezoek gevolgd door een experimenteerfase met productontwikkeling en zal ondersteund worden door een toolbox en een train- the trainertraject.
Sinds 2014 heeft WiWeTeR als STEM-academie de ambitie om kinderen en jongeren uit de regio Mechelen-Antwerpen te laten deelnemen aan een kwalitatief en vlot toegankelijk buitenschools STEM-aanbod. WiWeTeR heeft daarbij de ambitie om samen met partners in te spelen op allerlei maatschappelijke uitdagingen.
In het kader van āALGeniusā zal het WiWeTeR-STEM-Expertisecentrum, als gangmaker en ontwikkelaar samen met jongeren vanaf 14 jaar en met haar partners een uitdagend STEM-traject uitwerken rond microalgen. Meer bepaald willen we jongeren laten kennis maken met microalgen als duurzaam alternatief voor een bio-gebaseerde economie, met de hoogtechnologische productie ervan en met de vele toepassingen van microalgen in diverse sectoren: van voeding (van ijsjes tot hamburgers), cosmetica en farmaceutische producten tot biobrandstof. Op deze manier dragen we bij aan het vergroten van het draagvlak voor en de vraag naar microalgen in Vlaanderen.
Door de vele mogelijke toepassingen kunnen microalgen een duurzame oplossing bieden voor relevante problemen in diverse sectoren, zoals de voedingsindustrie, farmaceutische industrie en de energiesector. Daarom gaan we samen met jongeren en de projectpartners op zoek naar antwoorden op volgende vragen:
Kunnen we autonome, zelfsturende (kleinschalige) productiesystemen creĆ«ren voor microalgen? Meer bepaald willen we met de jongeren onderzoeken welke omgevingscondities we in het kader van een beperkte tijdsperiode gunstig kunnen beĆÆnvloeden om de bekomen teelt te optimaliseren. Vervolgens willen we aan de hand van reĆ«le experimenten nagaan welke materialen daarbij het meest geschikt zijn en hoe we bepaalde variabelen (o.m. hoeveel licht, toevoer CO2) kunnen automatiseren en meten?
Hoe kunnen we de productie van microalgen optimaliseren zodat de impact op het klimaat en het verbruik van energie zo optimaal mogelijk is? Welke lokale afvalstromen kunnen hierbij een rol spelen? Hierbij denken we zowel aan vloeibare reststromen rijk aan stikstof en/of fosfaat, als aan CO2-reststromen die gebruikt kunnen worden in algenkweek.
In minstens 3 steden/gemeenten zal de doelgroep van 14- tot 18-jarigen aan de hand van een 6-tal sessies van ongeveer 3 uur een onderzoeksvraag formuleren en oplossingen zoeken die een antwoord bieden op vragen rond het creƫren van autonome en zelfsturende productiesystemen voor microalgen, mogelijke insteken om de impact van de teelt te optimaliseren met aandacht voor klimaat en energiegebruik en mogelijke te commercialiseren voedingsproducten met microalgen. Dit leertraject start met een bedrijfsbezoek (Thomas More Expertisecentrum Duurzame Biomassa en Chemie, Heirbaut aLgriculture Comm V , ...), gevolgd door een experimenteerfase en productontwikkeling en zal ondersteund worden door een toolbox en een train-the trainertraject met achtergrondinformatie, suggesties voor invullingen en een overzicht van (de nodige) materialen zodat een grotere uitrol door andere partners met de nodige vrijheidsgraden - in vraagstellingen en toepassingen - mogelijk is. Op die manier willen we leerlingen ideeƫn laten uitwerken rond productie en verwerking van microalgen.