Ga naar de hoofdinhoud

Educator Development Using AI for Instructional Design

EDU-AID

In dit project zullen wij een AI-gestuurde feedbacktool ontwerpen die docenten in het hoger onderwijs kunnen gebruiken om op maat en evidence-based feedback te krijgen op hun onderwijsontwerpen.

Datum

Van tot

Supported by

Erasmus+: KA220 Cooperation Partnerships higher education

KA2 Erasmus+
Ontdek ook de projectpagina Erasmus+

Over het project

Docenten in het hoger onderwijs zijn vaak expert binnen hun vakgebied maar hebben niet altijd een didactische opleiding gekregen om hun kennis en vaardigheden ook op een effectieve manier over te dragen op hun studenten. 

Hoewel er in veel hogescholen en universiteiten wel een basisopleiding voor didactische bekwaamheid bestaat, is deze niet overal verplicht en dus niet alle docenten hoger onderwijs krijgen deze basisvaardigheden mee. Bovendien variĆ«ren deze opleidingen sterk naargelang de instellingen en zijn ze vaak zeer algemeen van aard, wat ervoor zorgt dat ze niet aansluiten op de specifieke behoeften van docenten. Docenten leren tijdens hun opleiding wel principes voor effectief onderwijsontwerp, maar krijgen daarna onvoldoende ondersteuning, opvolging en feedback om deze opgedane kennis effectief in hun eigen onderwijsprakrijk toe te passen. Onderwijsondersteuners en -opleiders hebben onvoldoende tijd en ruimte om ter plekke individuele begeleiding en feedback voor alle docenten te voorzien. Hierdoor is de transfer naar de eigen lessen zeer beperkt. 

Het voorgestelde project wil deze trend doorbreken door op een efficiĆ«nte manier gepersonaliseerde feedback te bieden op de onderwijsontwerpen van docenten en hierbij na te gaan in hoeverre er rekening is gehouden met de principes voor effectieve didactiek. 

Twee tools staan hierbij centraal: 

  • een open repository met wetenschappelijk onderbouwde ontwerpprincipes en de bijhorende literatuur
  • een AI-gestuurde feedbacktool waarmee docenten interactieve, gepersonaliseerde feedback kunnen ontvangen. 

Deze aanpak stimuleert innovaties en betere onderwijspraktijken, verhoogt de digitale competentie van docenten en verbetert hun perceptie van CPD-programmaā€™s, wat op zijn beurt kan leiden tot grotere deelname.

Wat is het doel?

Het versterken van de onderwijspraktijk van docenten in het hoger onderwijs: 

  • Docenten hoger onderwijs inzicht geven in wetenschappelijk effectief bewezen ontwerpprincipes voor effectief hoger onderwijs.
  • Bijdragen aan de kwaliteit en impact van permanente professionele didactische ontwikkeling (CPD) voor docenten in het hoger onderwijs.
  • Het ontwikkelen van een interactieve feedbacktool aan de hand van Artificial Intelligence (AI)-technologie, de docenten direct gepaste feedback geeft op hun onderwijsontwerp.

Wat zijn de resultaten?

  • Een open interactieve repository met ontwerpprincipes voor effectief hoger onderwijs die docenten kan ondersteunen bij het versterken van hun onderwijspraktijk.
  • Een prototype van een gevalideerde open access AI-gestuurde feedbacktool voor docenten in het hoger onderwijs en de onderwijsondersteuners.

Partners

  • Thomas More

    Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Milou de Smet, Mitte Schroeven) 
    Dienst Onderwijs (Heidi Verlinden, Kirsten Vandermeulen)
    Expertisecentrum Ontwerp en Technologie (Daiane Seibert)
     

  • Zuyd Hogeschool

    Hanneke Theelen
    Marcel van der Klink
    Roger Bemelmans
    Kim Dirkx
    Mark Goossens
     

  • OsloMet

    Wilfried Admiraal
    Hege Hermansen

Team

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieƫn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling

Mitte Schroeven

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Daiane Seibert

Daiane heeft een master in wiskunde en in artificiƫle intelligentie. Haar onderzoek focust op de toepassing van AI in maatschappelijk relevante context.