Met dit project zal een AI-gestuurde feedbacktool worden ontworpen die docenten in het hoger onderwijs kunnen gebruiken om evidence-based feedback op maat te krijgen op hun onderwijsontwerpen.
Van tot
Erasmus+: KA220 Cooperation Partnerships higher education
Docenten in het hoger onderwijs zijn vaak expert binnen hun vakgebied maar hebben niet altijd een didactische opleiding gekregen om hun kennis en vaardigheden ook op een effectieve manier over te dragen op hun studenten.
Hoewel er in veel hogescholen en universiteiten wel een basisopleiding voor didactische bekwaamheid bestaat, is deze niet overal verplicht en dus niet alle docenten hoger onderwijs krijgen deze basisvaardigheden mee. Bovendien variƫren deze opleidingen sterk tussen verschillende instellingen en zijn vaak zeer algemeen van aard, wat ervoor zorgt dat ze niet aansluiten op de specifieke behoeften van docenten. Docenten leren tijdens hun opleiding wel principes voor effectief onderwijsontwerp, maar krijgen daarna onvoldoende ondersteuning, opvolging en feedback om deze opgedane kennis effectief in hun eigen onderwijsprakrijk toe te passen. Onderwijsondersteuners en -opleiders hebben onvoldoende tijd en ruimte om ter plekke individuele begeleiding en feedback voor alle docenten te voorzien. Hierdoor is de transfer naar de eigen lessen zeer beperkt.
Het voorgestelde project wil deze trend doorbreken door op een efficiƫnte manier gepersonaliseerde feedback te bieden op de onderwijsontwerpen van docenten en hierbij na te gaan in hoeverre er rekening is gehouden met de principes voor effectieve didactiek.
Twee tools staan hierbij centraal: een open repository met wetenschappelijk onderbouwde ontwerpprincipes en de bijhorende literatuur, en een AI-gestuurde feedbacktool waarmee docenten interactieve, gepersonaliseerde feedback kunnen ontvangen. Deze aanpak stimuleert innovaties en betere onderwijspraktijken, verhoogt de digitale competentie van docenten en verbetert hun perceptie van CPD-programmaās, wat op zijn beurt kan leiden tot grotere deelname.
Het versterken van de onderwijspraktijk van docenten in het hoger onderwijs:
Thomas More
Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Milou de Smet, Mitte Schroeven)
Dienst Onderwijs (Heidi Verlinden, Kirsten Vandermeulen)
Expertise Centre Design and Technology (Daiane Seibert, Karen Feyen)
Zuyd Hogeschool
Hanneke Theelen
Marcel van der Klink
Roger Bemelmans
Kim Dirkx
OsloMet
Wilfried Admiraal
Hege Hermansen
Expertise: leer- en studeerstrategieƫn, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs
Daiane heeft een master in wiskunde en in artificiƫle intelligentie. Haar onderzoek focust op de toepassing van AI in maatschappelijk relevante context.
Momenteel werkt Karen als onderzoeker en coƶrdinator onderzoekslijn toegepaste AI bij Thomas More. Haar interesse gaat uit naar toepassingen van technologie in het domein van energie-efficiƫntie, circulaire economie en de zorg.