Ga naar de hoofdinhoud

1. Het ethisch kompas: waardevol handelen

Thomas More is een hogeschool die durft en inspireert, met een duidelijke visie en veel vertrouwen in studenten
en medewerkers. Zo staat het in onze missie. Dat willen we ook uitdragen in een ethisch kompas dat onze
medewerkers en studenten stimuleert om waardevol te handelen binnen onze LEFV-cultuur.

LEF | We handelen betrouwbaar en verantwoordelijk
  • We kiezen voor de durf om dingen anders te doen, de minder evidente keuzes te maken, grenzen te (laten)
    verleggen. Onze medewerkers en studenten nemen initiatief en tonen ondernemerschap. Dat lef veronderstelt
    betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid in onze autonomie.
    We gaan verantwoordelijk om met de autonomie en de vrijheid die we krijgen en stellen het belang van
    Thomas More steeds voorop.
  • We handelen eerlijk en oprecht. We vermijden elke vorm en elke schijn van belangenvermenging en
    handelen onpartijdig.
  • We houden rekening met ieders rechten en belangen en durven die te verdedigen.
ENTHOUSIASME | We handelen betrokken en loyaal
  • We plukken de vruchten van de passie, de gedrevenheid en de ondernemingszin van onze medewerkers en
    studenten. Dat enthousiasme veronderstelt betrokkenheid.
    In alles wat we doen, dragen we de LEFV-waarden van Thomas More uit en zijn we ambassadeur voor
    onze organisatie.
  • We nemen vanuit een oprechte betrokkenheid eigenaarschap op.
  • Indien we spreken en handelen namens Thomas More, dan doen we dat op een loyale en opbouwende
    manier.
FOCUS | We handelen zorgvuldig en weloverwogen
  • Focus – op het beoogde resultaat, de langere termijn, met heldere keuzes, duidelijke prioriteiten en haalbare
    doelstellingen – is noodzakelijk. Die focus vraagt een weloverwogen en zorgvuldige aanpak.
    We nemen doordachte keuzes en onderbouwde beslissingen.
  • We houden rekening met de maatschappelijke rol die we als hogeschool vervullen.
  • We kijken kritisch en met aandacht naar onszelf, naar de keuzes die we maken en de resultaten die we
    bereiken.
  • We zijn zorgvuldig in ons (professionele) handelen bij de uitoefening van onze functie of studie.
VERTROUWEN | We handelen respectvol en transparant
  • Bij Thomas More moet je vertrouwen niet verdienen, maar krijg je het. Dat vraagt om respect en transparantie.
    We geloven in elkaar en vertrekken vanuit een waarderende houding. We geven vertrouwen aan collega’s
    en studenten.
  • We bieden aan elkaar de nodige ondersteuning om in een uitdagende, snel veranderende omgeving te
    functioneren. Zo dragen we samen bij aan een veilige en zorgzame community.
  • We zijn transparant bij elke beslissing die we nemen: we maken heldere afspraken.
  • We geven open feedback. We gaan oprecht en op een constructieve manier in dialoog met elkaar.
  • We respecteren elkaars grenzen en geven eigen grenzen aan. We benaderen iedereen respectvol,
    eerlijk, tolerant en inclusief.
  • We delen informatie en houden rekening met vertrouwelijkheid van gegevens.

2. Handelingsnormen

Als medewerker betekent dit voor jou onder andere:

  • Je neemt doordachte keuzes en onderbouwde beslissingen.
  • Je houdt rekening met de maatschappelijke rol die we als hogeschool vervullen.
  • Je verricht geen onverenigbare activiteiten.
  • Je verricht kwaliteitsvol, professioneel en nauwkeurig werk, waarvoor je de nodige competenties en
    kennis verwerft. Je houdt je aan gemaakte afspraken.
  • Je verwerkt informatie op een correcte manier. Je houdt steeds rekening met de GDPR-wetgeving en
    manipuleert geen gegevens of feiten.
  • Je onthoudt je van elke mogelijke vorm van grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdend
    gedrag verstaan we alle vormen van ongewenst gedrag die je op de campus, de werkvloer en in de
    studieomgeving kan tegenkomen. Dit kan gaan over verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste
    seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie. Verder kom je op tegen elke vorm van
    grensoverschrijdend gedrag. Indien je ervaart dat grenzen geschonden worden, onderneem je actie.
  • Je geeft anderen de kans en ruimte om open te denken, spreken en participeren. Wanneer we dat niet
    kunnen waarmaken, spreken we elkaar daarop aan en treden we op. Meningsverschillen zijn
    bespreekbaar en zien we als een kans tot ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat je actief luistert.
  • Bij het delen van informatie houd je rekening met de GDPR-wetgeving, je (ambtelijke) discretieplicht of
    beroepsgeheim.
  • Je houdt je voor onderzoeksopdrachten aan de ALLEA Code.

Als student betekent dit voor jou onder andere:

  • Je geeft steeds aan wanneer jouw persoonlijk belang een invloed heeft of kan hebben tijdens je studies
    en daardoor je onpartijdige en objectieve manier van werken in diskrediet brengt of kan brengen.
  • Je verricht kwaliteitsvol, professioneel en nauwkeurig werk, waarvoor je de nodige competenties en
    kennis verwerft. Je houdt je aan gemaakte afspraken.
  • Je verwerkt informatie op een correcte manier. Je houdt steeds rekening met de GDPR-wetgeving en
    manipuleert geen gegevens of feiten.
  • Je onthoudt je van elke mogelijke vorm van grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdend
    gedrag verstaan we alle vormen van ongewenst gedrag die je op de campus, de werkvloer en in de
    studieomgeving kan tegenkomen. Dit kan gaan over verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste
    seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie. Verder kom je op tegen elke vorm van
    grensoverschrijdend gedrag. Indien je ervaart dat grenzen geschonden worden, onderneem je actie.
  • Je geeft anderen de kans en ruimte om open te denken, spreken en participeren. Wanneer we dat niet
    kunnen waarmaken, spreken we elkaar daarop aan en treden we op. Meningsverschillen zijn
    bespreekbaar en zien we als een kans tot ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat je actief luistert.
Ethisch kompas (NL)
.pdf
Downloaden
Ethical Compass (EN)
.pdf
Downloaden

Vragen over ethisch handelen?