Ga naar de hoofdinhoud

In de pers (aug-sep)

Overzicht persberichten

Ons expertisecentrum verscheen de voorbije weken in verschillende vakbladen. 
We geven jullie graag een overzicht!

Nieuwsblad | 28 augustus 2024 | Jens Vancaeneghem

"Doe je dit niet, dan ben je kansloos": leerkracht Gert weet als geen ander hoe je de orde handhaaft in de klas. 

Leerkracht en collega Gert Verbrugghen weet als geen ander hoe je een klas stil krijgt. Na jarenlang ervaring op te doen in Nederland, schrijft hij nu een boek met praktische tips voor leraren om orde te bewaren in het klaslokaal. Volgens Verbrugghen zijn structuur en duidelijke routines de sleutel tot succes. Hij pleit voor een schoolcultuur waarin alle leraren dezelfde regels hanteren, zodat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

Wil je meer weten over Gerts aanpak en hoe je orde kunt bewaren in de klas?

Lees hier het volledige artikel.
De Standaard | 23 september 2024 | An Olaerts

Laat uw laptop achterwege en maak een grote kantlijn: zo maakt u de beste notities

Hoewel de meeste studenten tegenwoordig hun laptop gebruiken voor notities, blijkt uit onderzoek dat schrijven met de hand je hersenen veel actiever stimuleert. Handgeschreven notities zorgen voor een diepere verwerking van informatie en helpen je om beter te onthouden wat je leert. In het artikel uit De Standaard leggen collega Tine Hoof en professor Audrey van der Meer uit hoe schrijven grotere neurale netwerken activeert en waarom dit proces essentieel is voor effectief leren.

Benieuwd naar de voordelen van pen en papier?

Lees het volledige artikel.
De Standaard | 14 september 2024 | Klaas Maenhout

“We mogen van kleuters meer verwachten”: stilzitten en bijleren, nu ook voor de kleintjes

Ondanks wat de titel op het eerste gezicht misschien doet vermoeden, is kennisrijk werken bij kleuters veel meer dan stilzitten en luisteren.

Collega Claudio Vanhees mocht samen met Pedro De Bruyckere en Katrijn Denies vanuit wetenschappelijk oogpunt een bijdrage leveren aan dit genuanceerde artikel waarin de herwaardering voor kennisopbouw van in de kleuterschool via de werking in pionierschool KBO Eine door Sofie Lemarcq helder wordt toegelicht. 

Lees hier het volledige artikel.