Ga naar de hoofdinhoud
Onderzoeker

Esther Gheyssens

Onderwijs en Leren

Expertise: Effectieve didactiek, binnenklasdifferentiatie

Toon e-mail

Over Esther

Esther Gheyssens (PhD) is als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum sinds 2025. Esther Gheyssens startte haar carrière in het hoger onderwijs als coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs. Tijdens die periode voerde ze ook onderzoek uit binnen de vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel rond de thema’s lerarenopleiding en binnenklasdifferentiatie. Tussen 2016 en 2019 werkte Esther als voltijds doctoraatsonderzoeker op het ‘Potential – Power To Teach All’ project. Ze behaalde in 2020 haar doctoraat in de pedagogische wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel en bouwde sindsdien expertise op in didactische thema’s en projectmanagement. Ze was jarenlang docent en onderzoeker in hoger onderwijs. Esther heeft ervaring in het opleiden en begeleiden van (student-) leerkrachten en schoolteams bij het versterken van hun didactische aanpak. Haar onderzoek focust zich de laatste jaren op kleuteronderwijs. 

Een selectie van relevante publicaties

Gheyssens, E. (2025). Kleuters en Leren. Effectief en creatief lesgeven aan het jonge kind. Leuven: Lannoo Campus.

Gheyssens, E., Consuegra, E., Engels, N, & Struyven, K. (2021). Creating inclusive classrooms in primary and secondary schools: from noticing to differentiated practices. Teaching and Teacher Education.

Gheyssens, E., Coubergs, C., Griful-Freixenet, J., Engels, N., & Struyven K. (2020). Differentiated instruction: the diversity of teachers’ philosophy and practice to adapt teaching to students’ interests, readiness and learning profiles. International journal of Inclusive Education.

Gheyssens, E., Consuegra E., Vanslambrouck, S., Engels, N., & Struyven K. (2020). ­Differentiated instruction in practice: do teachers walk the talk?  Pedagogische Studieën

Gheyssens, E., Consuegra, E., Engels, N., & Struyven, K. (2020). Good things come to those who wait: the importance of professional development for the implementation of differentiated instruction. Frontiers in Education, 5.

Gheyssens, E., Griful-Freixenet, J., & Struyven, K. (2020) Differentiated Instruction as a Student-Centered Teaching Approach in Teacher Education. In S. Hoidn & M. Klemenčič (eds) Routledge Handbook of Student-Centered Learning and Teaching in Higher Education. Routledge, Abingdon, UK. Chapter 15. 

Gheyssens E. & Struyven, K. (2019). Binnenklasdifferentiatie, een onmisbaar ingrediënt voor een inclusieve klas? In I. Van de Putte, & W. Vantieghem (Eds.), Vol potentieel: Krachtig lesgeven in diversiteit. Leuven: Acco.

Griful-Freixenet, J., Struyven, K., Vantieghem, W., & Gheyssens, E. (2020). Exploring the interrelationship between universal design for learning (UDL) and differentiated instruction (DI): A systematic review. Educational Research Review

Struyven, K., Gheyssens, E., Coubergs, C., De Doncker, H. & De Neve, D. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk: ieders-leerkracht realiseren. Leuven/Gent: Acco.

Vantieghem, W., Roose, I., Gheyssens, E., Griful-Freixenet, J., Keppens, K., Vanderlinde, R., Struyven, K., Van Avermaet, P. (2020). Professional vision of inclusive classrooms: A validation of teachers’ reasoning on differentiated instruction and teacher-student interactions. Studies in Educational Evaluation