Ga naar de hoofdinhoud
Boek

Kennisrijk kansrijk

Naar een curriculum voor diepe denkers

Bijna alle leraren en andere belanghebbenden in het onderwijs streven een gemeenschappelijk doel na: we willen dat de leerlingen die we onderwijzen en begeleiden tijdens hun jaren op school diep nadenken over wat we hen leren. We willen dat ze verder kunnen kijken dan hun huidige ervaringen en de wereld diepgaand begrijpen. We willen hen in staat stellen om zich te ontplooien en hun weg te vinden in het leven, tot lang nadat hun formele opleiding is afgelopen. We willen dat ze kritisch kunnen denken, kunnen samenwerken, problemen kunnen oplossen, kunnen lezen met begrip en vele andere complexe taken kunnen uitvoeren. Als we willen dat leerlingen dit allemaal kunnen, hoeven we het slechts in het curriculum op te nemen en het ze te leren, toch?

Download hier gratis het boek!

In dit boek bespreken we waarom deze ogenschijnlijk voor de hand liggende strategie om kinderen simpelweg aan te leren hoe ze ā€œdiep moeten denkenā€ niet werkt, en bieden we een andere weg voorwaarts. Inzichten uit de cognitieve en onderwijskundige psychologie, sociologie en curriculumstudies worden gebruikt om de huidige kennisrevival, die wereldwijd in het onderwijs wordt waargenomen, te onderbouwen. De auteurs stellen een kennisrijk curriculum voor als niet alleen de meest effectieve manier om zowel kennis als complexe cognitieve vaardigheden op school te verwerven, maar ook als een cruciale hefboom om gelijke kansen voor alle leerlingen te bevorderen.

Om te begrijpen hoe een kennisrijk curriculum het leren kan verbeteren, worden drie overkoepelende principes besproken: (1) kennisrijk, (2) coherent en (3) helder. Deze principes worden geĆÆllustreerd met praktische voorbeelden uit scholen en door leraren die kennisrijke curricula succesvol hebben geĆÆntegreerd. 

De publicatie Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival is het resultaat van een samenwerking met internationaal gerenommeerde academici en is via open access beschikbaar in het Engels. Een Nederlandse vertaling wordt verwacht tegen de zomer van 2025.

Reserveer hier je Nederlandstalig exemplaar.

Het boek

  • verklaart waarom de schijnbaar eenvoudige aanpak om leerlingen ā€˜diep te leren denken’ vaak tekortschiet. 
  • pleit voor een kennisrijk curriculum als basis voor effectieve kennisverwerving, het aanleren van complexe cognitieve denkvaardigheden en als potentiĆ«le kansenmachine.
  • combineert inzichten uit de cognitieve psychologie, sociologie en curriculumstudies om de huidige ā€œkennisrevivalā€ in het onderwijs te duiden.
  • biedt richtlijnen voor het ontwikkelen van kennisrijke curricula.
Download hier gratis het boek!

Auteurs

Tim Surma, Claudio Vanhees, Michiel Wils, Jasper Nijlunsing, Nuno Crato, John Hattie, Daniel Muijs, Elizabeth Rata, Dylan Wiliam, Paul A. Kirschner

Bij vragen voor

  • Schoolboekenscreening
  • Advies over curriculumbouw voor primair onderwijs
  • Curriculumscreening voor primair onderwijs
  • Keynotes, professionalisering voor curriculumprofessionals
Aarzel niet en contacteer ons!

Contacteer ons!
  

dots

Laat je gegevens achter om op de hoogte te blijven van ons werk

Inschrijven

Projecten