Hertaling NRO-leidraad over differentiatie
Leerlingen verschillen van elkaar. Bij sommigen lijkt het leren vanzelf te gaan, terwijl anderen er hard voor moeten werken ...
In opdracht van Leerpunt hertaalden collega's Milou De Smet, Maxime Bultheel en Pieter Verachtert de leidraad differentiatie. Op 10 februari stelden ze deze voor aan een breed publiek van onderwijsprofessionals in een inspirerende webinar.
De leidraad is een hertaling van de Nederlandse versie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) naar de Vlaamse onderwijscontext.
In de leidraad wordende zeven aanbevelingen voor convergente differentiatie toegelicht, die als doel hebben om alle leerlingen samen over de meet te krijgen:
Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en worden in de leidraad verrijkt met concrete praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs.
Tijdens het webinar werd niet alleen de theorie achter deze leidraad toegelicht, maar kregen deelnemers ook praktische handvatten om met de aanbevelingen aan de slag te gaan in hun eigen klas- en schoolcontext. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de deelnemers bewezen de grote relevantie van dit thema binnen het onderwijs.