Timing opleiding: september 2025 - juni 2027
Blended opleiding:
Geef élk kind een sterke leesstart!
We weten uit onderzoek dat een sterke voorbereidende taal- en leesstart noodzakelijk is om alle kinderen goed voorbereid aan het formele leesonderwijs te laten beginnen. Goed kunnen lezen is immers noodzakelijk voor de schoolse ontwikkeling, maar ook om later volwaardig deel te kunnen nemen aan de maatschappij. De startpositie van kinderen hangt daarbij sterk af van de kansen die ze al op vroege leeftijd krijgen om omringd te worden met geschreven en gesproken taal en kennis te maken met klanken en letters.
Om van alle kinderen in Vlaanderen sterke en gemotiveerde lezers te maken is kwaliteitsvol voorbereidend taal- en leesonderwijs in onze scholen dan ook cruciaal.
Effectief voorbereidend taal- en leesonderwijs in de kleuterschool stimuleert alle kinderen optimaal, en risicolezers in het bijzonder. Daarbij vertrekken we van een brede visie op leesvaardigheid, waarin we de technische aspecten van voorbereidend lezen (bv. foneembewustzijn en letterkennis) in nauwe samenhang zien met andere onderdelen van taalverwerving (bv. woordenschat en taalbegrip).
Het blended professionaliseringstraject wordt gespreid over twee schooljaren, en bestaat uit vier onderdelen:
Leerkrachten uit de tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar en/of zorgcoördinatoren.
Wanneer
In dit project werkten Thomas More Hogeschool, Odisee en Universiteit Gent op basis van de huidige wetenschappelijke state-of-the art een getrapt professionaliseringstraject rond effectief voorbereidend taal- en leesonderwijs uit, dat ook uitvoerig uitgetest en goedgekeurd werd in 50 Vlaamse basisscholen.
Inschrijven is momenteel niet meer mogelijk.
Voor vragen en info, contacteer ons hier.