Elke school wil het beste voor haar leerlingen, maar niet elke verandering leidt automatisch tot verbetering. De sleutel tot verandering die leidt tot beter leren voor alle leerlingen ligt in wetenschappelijk onderbouwde didactiek en klasmanagement en een doordachte implementatie. Door inzicht te krijgen in wat écht werkt en te leren van wetenschappelijk onderzoek, kunnen scholen gerichte keuzes maken die impact hebben. Ons schoolbreed traject helpt scholen om de fundamenten van goed onderwijs te versterken: met een solide inhoudelijke basis, een duidelijk plan en een cyclisch proces van uitvoeren, monitoren, bijsturen en verankeren. Zo wordt elke stap een stap vooruit.
Gedurende twee schooljaren werken we samen rond de kernprincipes van effectieve didactiek en effectief klasmanagement. Naast kennisdeling zetten we in op oefenen, feedback geven en krijgen, samen reflecteren en ruimte voor professioneel overleg. We bouwen een gemeenschappelijke taal op, delen sterke voorbeelden en bespreken casussen.
Het boek ‘Wijze Lessen - twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ (2019) vormt de inhoudelijke focus van het traject. Samen met het hele team bestuderen we de meest essentiële en recentste wetenschappelijke inzichten rond leren en instructie, samen met een aantal bouwstenen voor effectieve didactiek die uit die inzichten voorvloeien. We vertrekken daarbij vanuit herkenbare situaties (soms frustraties), bespreken mogelijke verklaringen vanuit de wetenschap, aangevuld met de krachtige ingrediënten en eventuele valkuilen bij het implementeren van de bouwstenen. We gebruiken concrete voorbeelden die inspiratie bieden voor jouw lespraktijk. Daarbij houden we rekening met de specifieke context van je school.
Daarnaast begeleiden we scholen bij het opzetten van een professionele leercultuur en het ontwikkelen van een meerjarig implementatieplan. Zo zorgen we ervoor dat verbeteringen niet alleen worden ingevoerd, maar ook blijven werken op lange termijn. We werken toe naar een cultuur waarin leerkrachten vanuit een kritisch reflecterende houding voortdurend met elkaar aan onderwijsverbetering willen werken en van en met elkaar willen leren. We ondersteunen scholen om hun organisatie zo in te richten dat deze in structuur en cultuur ondersteunend is aan het proces van systematisch en onderbouwd werken.
Heeft een kernteam van jouw school de opleidingen onderwijskundig leiderschap, effectieve didactiek en effectief klasmanagement succesvol afgerond? Dan hebben jullie de juiste mensen in huis om dit schoolreed traject rond klasmanagement en didactiek op te zetten.
Het kernteam kan de koers bepalen, collega’s motiveren, inspanningen stroomlijnen en beslissingen helder uitleggen. Zo krijgt het traject de beste kans om écht te landen en duurzaam verankerd te worden in de school.
Het Expertisecentrum Onderwijs en Leren zorgt voor de kennisdeling. Daarnaast bieden wij een weldoordacht en concreet kader aan voor het traject, met oog voor de context van de school zelf. We bieden tal van ondersteunende documenten zoals een planningsdocument, notitiestructuren voor de studiedagen, kijkwijzers voor de lesbezoeken en overzichtelijke actiefiches met krachtige werkvormen. We bieden begeleiding en feedback op maat van de school tijdens een aantal online overlegmomenten
Het kernteam neemt een voortrekkersrol op binnen de school. Zij volgden eerder een opleiding onderwijskundig leiderschap, effectieve didactiek en effectief klasmanagement. Als inhoudelijke experts verdiepen zij verder hun kennis.
Alle leraren worden betrokken bij het traject. Ze nemen niet enkel deel aan de studiedagen, maar gaan ook actief aan de slag met de bouwstenen in hun eigen klassen. Samen met drie tot acht collega’s vormen ze een leerteam. Binnen dit leerteam wisselen de collega’s ervaringen en ideeën uit, zoeken ze samen naar verklaringen voor bepaalde moeilijkheden of valkuilen, en moedigen ze elkaar aan om hun didactiek bij te sturen. Ze zullen in een verdere fase ook bij elkaar in de les op bezoek gaan met als doel de eigen lespraktijk te verbeteren en een blijvend gesprek over didactiek aan te gaan.
De werkgroepen effectieve didactiek en klasmanagement vormen elk een lerend netwerk binnen de school dat zich blijvend verdiept in deze thema’s, nemen een voortrekkersrol op binnen de school rond het thema en houden het traject (in nauwe samenwerking met ons expertisecentrum) levendig.
De schoolleiding zorgt voor de omkadering van het traject. Zij doet er alles aan om het traject prioriteit te geven, zodat de leraren zich ten volle kunnen concentreren op het professioneel bijleren en het implementeren van effectieve praktijken, zodat het leren van elke leerling kan verbeteren.