Ga naar de hoofdinhoud
Toolkit

Heerlijk Helder in de Zorg

​Laagdrempelige inclusieve communicatie in de zorgsector

Onderzoekers ontwikkelden een toolkit van zeven boekjes, inclusief een herkenningswijzer lage gezondheidsvaardigheden en handige doorverwijskaartjes naar lees-en schrijfcursussen om uw hierbij te helpen.

Deze toolkit is bedoeld om bewustwording over de problematiek van gezondheidsvaardigheden te creëren bij medewerkers van alle mogelijke zorgomgevingen.

Vragen? Contacteer

Leen Haesaert

Voor wie?

Voor een brede en multidisciplinaire groep zorgprofessionals: 

  • communicatieverantwoordelijken, 
  • baliemedewerkers, 
  • verpleegkundigen, 
  • huisartsen, 
  • apothekers, 
  • fysiotherapeuten, 
  • ergotherapeuten, kinesisten en logopedisten, 
  • maatschappelijk medewerkers, 
  • thuiszorgdiensten, 
  • woonzorgdiensten, 
  • zorgverzekeraars, 
  • patiëntenorganisaties, …

Ook bacheloropleidingen die zorgcommunicatie in hun curriculum hebben, kunnen ermee aan de slag.

Specificaties

  • Toolkit van 7 boekjes – samen 294 blz.
  • Formaat: A4 staand – 16 cm breed
  • Afwerking: harde kaft – metalen ringen - kleurprint
  • Extra:
    • Handige losse inhoudssnelwijzers
    • Herkenningswijzer voor lage gezondheidsvaardigheden in hard papier voor op de balie of bureau
    • Doorverwijskaartjes om laaggeletterde cliënten discreet naar lees- en schrijfcursussen door te verwijzen

Prijs: 79 euro (incl. btw, excl. verzendkosten)

​Graag eerst de toolkit inkijken? Mail leen.haesaert@thomasmore.be en je ontvangt boekje 1 gratis in pdf.

dots-alt

Gezondheidsvaardigheden winnen aan belang
​
Zowat 40% van alle volwassenen in België heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Lage gezondheidsvaardigheden hangen samen met slechtere gezondheidsuitkomsten: een minder goede gezondheid, minder therapietrouw, minder deelname aan preventieprogramma’s, minder makkelijk de eigen gezondheid in handen nemen, grotere kans op overlijden.
​
Aandacht voor ‘health literacy’ wordt ongetwijfeld de komende jaren een kwaliteitsindicator van goede zorgverlening. Patiëntgericht communiceren betekent dat uw communicatieve vaardigheden in topconditie moeten zijn. Dat is belangrijk voor elke patiënt, maar nog meer voor specifieke groepen zoals chronisch zieken, kwetsbare ouderen en anderstaligen.
​