GRBAS (stem)beoordelingsinstrument
GRBAS
De GRBAS is een beoordelingsinstrument om de stemkwaliteit snel in kaart te brengen.
Dit programma richt zich op het verbeteren van de leesvaardigheid van kinderen in Suriname door middel van een professionaliseringstraject voor leerkrachten in de vroege jaren van het basisonderwijs. Door een combinatie van online training, deelname aan lerende netwerken en gerichte begeleiding worden leerkrachten ondersteund in het integreren van effectieve instructies rond voorbereidend leesonderwijs.
Suriname kampt me een lage leesvaardigheid bij kinderen, wat hun onderwijskansen en toekomstmogelijkheden belemmert. De COVID-19-pandemie heeft het leerverlies nog vergroot en het aantal uitvallers in het basisonderwijs verder doen stijgen. LEES-KRACHT focust op gelijke kansen voor alle kinderen, ongeacht sociaaleconomische of taalkundige achtergrond. Tegelijkertijd draagt dit project bij aan beleidsontwikkeling en capaciteitsversterking van Surinaamse stakeholders.
Het programma LEES-KRACHT heeft als doel de basisgeletterdheid van kinderen in Suriname te versterken door leerkrachten in de eerste twee jaren van het basisonderwijs te professionaliseren. Dit gebeurt via een traject dat online trainingsmodules, deelname aan lerende netwerken en gerichte begeleiding combineert om effectief voorbereidend leesonderwijs te bevorderen.
Deze algemene doelstelling vertaalt zich in zes concrete doelen:
Om de onderwijskwaliteit in Suriname te versterken, wordt een uitgebreid professionaliseringstraject opgezet voor leerkrachten en schoolleiders. Dit traject richt zich op duurzame capaciteitsopbouw en kennisdeling binnen het onderwijsveld. Door middel van online en interactieve leermiddelen, lerende netwerken en trainingen wordt een solide basis gelegd voor verdere ontwikkeling en implementatie in scholen.
De verwachte resultaten van dit traject omvatten:
Het project wordt uitgevoerd in de districten Paramaribo, Nickerie en Brokopondo en is een samenwerking tussen UNICEF Suriname/Guyana, Research Unit Logopedie binnen de faculteit Humaniora van Anton de Kom Universiteit Suriname, Thomas More en het Surinaamse Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.
Kirsten Schraeyen (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert op het vlak van taalontwikkelingsstoornissen in een meertalige context.
Astrid Geudens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn, onderzoekslijn Assessment en interventie. Zij is expert in taal- en leesdidactiek en probeert actief een brug te slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en onderwijs.