Ga naar de hoofdinhoud

Leidraad effectieve didactiek voortgezet onderwijs

In opdracht van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) werken collega’s Tim Surma, Milou de Smet en Dries Vekemans aan een leidraad rond effectieve didactiek in het voortgezet onderwijs. Het doel van deze leidraad is om kennis uit onderzoek op een overzichtelijke manier te bundelen en vertalen naar didactische aanbevelingen voor onderwijsprofessionals. Deze aanbevelingen zijn gestoeld op wetenschappelijke onderbouwingen en worden toegankelijk gemaakt met concrete handvatten en praktijkvoorbeelden.

Datum

Van tot

Waarover gaat het project?

Deze leidraad heeft als doel de leraren een wetenschappelijk onderbouwd kader te bieden voor effectieve didactiek in het vo, gebaseerd op inzichten uit de cognitieve leerpsychologie en lerareneffectiviteitsonderzoek. De leidraad zal starten met een overzicht van de werking van het geheugen en het belang van voorkennis, cognitieve belasting en actieve verwerking. Vervolgens wordt een aantal concrete aanbevelingen uitgewerkt die leraren helpen om hun didactische aanpak systematisch af te stemmen op hoe leren werkt: voorkennis activeren, instructie afstemmen op het werkgeheugen, het leren versterken via effectieve strategieën, begrip controleren, …De gids koppelt telkens onderzoek aan praktische handvatten.

Wat is het doel?

  • Onderwijsprofessionals evidence-informed aanbevelingen bieden om hun onderwijs te versterken.

Wat zijn de resultaten?

  • Leidraad Effectieve didactiek vo. Streefomvang 14.000 woorden (30 a 50 pagina’s) 
  • Poster met een samenvatting van aanbevelingen uit de leidraad 
  • Handvatten bij aanbevelingen  

Team onderzoekers

  • Tim Surma - voorzitter
  • Milou de Smet - tekstschrijver
  • Dries Vekemans - tekstschrijver
  • Terence Honing – vo-docent
  • Eveline Reedekker – vo-docent
  • Ilyas Bagci – vo-schoolleider
  • Rajae el Himer - lerarenopleider
  • Anne Luc van der Vegt (NRO) – chef kwaliteit
  • Sylvia Koeree (NRO) – secretaris
Onderzoeksmanager

Tim Surma

Expertise: didactiek, leer- en studeerstrategieën en lerarenopleiding

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling

Dries Vekemans

Expertise: aanvangsbegeleiding, professionalisering

Gerelateerde onderzoekslijnen