
In opdracht van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) werken collega’s Tim Surma, Milou de Smet en Dries Vekemans aan een leidraad rond effectieve didactiek in het voortgezet onderwijs. Het doel van deze leidraad is om kennis uit onderzoek op een overzichtelijke manier te bundelen en vertalen naar didactische aanbevelingen voor onderwijsprofessionals. Deze aanbevelingen zijn gestoeld op wetenschappelijke onderbouwingen en worden toegankelijk gemaakt met concrete handvatten en praktijkvoorbeelden.
Van tot
Deze leidraad heeft als doel de leraren een wetenschappelijk onderbouwd kader te bieden voor effectieve didactiek in het vo, gebaseerd op inzichten uit de cognitieve leerpsychologie en lerareneffectiviteitsonderzoek. De leidraad zal starten met een overzicht van de werking van het geheugen en het belang van voorkennis, cognitieve belasting en actieve verwerking. Vervolgens wordt een aantal concrete aanbevelingen uitgewerkt die leraren helpen om hun didactische aanpak systematisch af te stemmen op hoe leren werkt: voorkennis activeren, instructie afstemmen op het werkgeheugen, het leren versterken via effectieve strategieën, begrip controleren, …De gids koppelt telkens onderzoek aan praktische handvatten.
Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs
Expertise: aanvangsbegeleiding, professionalisering