Datagedreven ondernemen
Hoe kunnen data ingezet worden in bedrijfsvoering? Via ons praktijkgericht onderzoek ondersteunen we ondernemingen om hun ...
LokImpact verzamelt, analyseert en deelt kennis over datagedreven bedrijfsvoering binnen de retail- en horecasector. Het project richt zich op de impact van shopping- en belevingsevenementen en ontwikkelt een impactmeetkader om deze effecten in kaart te brengen.
Door data op een toegankelijke manier te vertalen, biedt LokImpact inzicht in hoe evenementen bijdragen aan economische prestaties, bezoekersstromen en strategische keuzes binnen de sector. Dit onderzoek helpt bij het beter begrijpen van trends en ontwikkelingen, met als doel de effectiviteit van data-inzet in de bedrijfsvoering te vergroten.
De retail- en horecasector in Vlaanderen staat onder druk door stijgende (loon)kosten, dalende koopkracht en de groei van e-commerce. Evenementen trekken veel bezoekers naar kernwinkelgebieden, maar ondernemers hebben onvoldoende inzicht in de economische impact hiervan en hoe ze kunnen inspelen op de kansen en opportuniteiten die deze evenementen met zich meebrengen.
LokImpact helpt retail- en horecaondernemers om data te gebruiken in hun bedrijfsstrategie en zo datagedreven beslissingen te nemen. Hiermee wordt het concurrentievermogen van lokale handelaars verbetert en bevorderen we duurzame samenwerkingen tussen retail, horeca en de evenementensector. Cruciale onderzoeksvraag hierbij draait rond datadeling tussen ondernemers.
Het algemene doel van dit project is het concurrentieel vermogen van lokale retail en horeca enerzijds en evenementensector anderzijds te verhogen door middel van:
We vertalen de verzamelde kennis naar de praktijk door het ontwikkelen van het datagedreven impactmeetkader. We analyseren data en testen ons impactkader binnen zes pilootevenementen in twee proeftuinen (Mechelen en Leuven). Daarnaast maximaliseren we de kennisverspreiding van het impactmeetkader, waarbij de waardeketen zelf actief betrokken wordt.
We zijn nog op zoek naar bedrijven en organisaties die willen bijdragen aan het LokImpact-onderzoeksproject. Wil jij als eerste profiteren van nieuwe inzichten en/of mee vormgeven aan dit onderzoek rond de impact van lokale evenementen? Sluit je dan aan via één van deze mogelijkheden:
Charlotte Cruyl is onderzoeker bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie met een focus op Datagedreven ondernemen.
Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen Datagedreven ondernemen en Circulair ondernemen. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.
Eveline werkt sinds 2023 bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met haar achtergrond in psychologisch onderzoek en ervaring in consultancy streeft ze naar innovatieve en praktische oplossingen voor complexe vraagstukken.