Ga naar de hoofdinhoud

Educator Development Using AI for Instructional Design

EDU-AID

In dit project ontwikkelen we een AI-gebaseerde feedbackbuddy  (chatbot) die docenten in het hoger onderwijs ondersteunt met evidence-based en gepersonaliseerd advies over hun onderwijsontwerp.

Datum

Van tot

Supported by

Erasmus+: KA220 Cooperation Partnerships higher education

Nieuws vanuit het project

De afgelopen maanden lag de focus op het verzamelen van kwaliteitsvolle wetenschappelijke artikelen rond onderwijsontwerp in het hoger onderwijs. Deze artikelen vormen de voedingsbasis (repository) voor onze AI-buddy die docenten gericht en onderbouwd feedback geeft. 

Daarnaast werkten we een eerste proof of concept uit om de basiswerking van de tool te testen en demonstreren. Deze eerste versie is inmiddels gepresenteerd aan een eerste groep onderwijsonderzoekers. 

Docenten kunnen zelf kiezen wat voor soort antwoord ze precies van de tool verwachten:

  • Kort en krachtig antwoord (Quick Answer)
  • Uitgebreider antwoord met meer uitleg over wat werkt en waarom (Deep Think)
  • Via gestuurde reflectie verder nadenken over hun onderwijsontwerp (Reflective Coach)

Ga je graag als eerste aan de slag met deze tool? 

Een eerste versie van de tool werd al ontwikkeld en we hopen deze na de zomer uit te laten testen door docenten! Heb je interesse in het uittesten van deze tool?

Neem dan hier contact op met Milou de Smet
KA2 Erasmus+

Over het project

Docenten in het hoger onderwijs zijn expert binnen hun vakgebied maar hebben vaak vragen over hoe ze de inhoud van hun vak op een effectieve en didactische manier kunnen vormgeven.

Hoewel er in veel hogescholen en universiteiten wel een basisopleiding voor didactische bekwaamheid bestaat, zien we dat deze voor docenten niet altijd op het 'juiste moment' plaatsvinden, of aansluiten bij de directe of ad-hoc vragen waar docenten tegenaanlopen tijdens hun onderwijsontwerp.

Daarnaast is er een toenemende vraag naar ondersteuning, wat zorgt voor een hoge werkdruk bij onderwijsondersteuners. Onderwijsondersteuners en -opleiders hebben onvoldoende tijd en ruimte om ter plekke individuele begeleiding en feedback voor alle docenten te voorzien.

Het voorgestelde project wil deze trend doorbreken door op een efficiënte manier advies te geven aan docenten, met real-time en direct toepasbare suggesties. 
Twee componenten staan hierbij centraal:

  • Een open repository met kwaliteitsvolle wetenschappelijke artikelen over onderwijsontwerp in het hoger onderwijs.
  • Een AI-gebaseerde evidence-informed feedbacktool (buddy) waar docenten interactieve, gepersonaliseerde adviezen aan kunnen vragen. 

Deze aanpak stimuleert innovaties en betere onderwijspraktijken. 

Wat is het doel?

Het versterken van de onderwijspraktijk van docenten in het hoger onderwijs: 

  • Docenten hoger onderwijs inzicht geven in wetenschappelijk bewezen ontwerpprincipes voor effectief hoger onderwijs.
  • Het ontwikkelen van een interactieve feedbacktool aan de hand van Artificial Intelligence (AI)-technologie, die docenten direct gepaste adviezen geeft om hun onderwijs te ontwerpen.

Wat zijn de resultaten?

  • Een open interactieve repository met ontwerpprincipes voor effectief hoger onderwijs die docenten kan ondersteunen bij het versterken van hun onderwijspraktijk.
  • Een prototype van een gevalideerde open access AI-gestuurde feedbacktool voor docenten in het hoger onderwijs en de onderwijsondersteuners.
dots-alt

Partners

  • Thomas More

    Expertisecentrum Onderwijs en Leren (Milou de Smet, Mitte Schroeven) 
    Dienst Onderwijs (Heidi Verlinden, Kirsten Vandermeulen)
    Expertisecentrum Ontwerp en Technologie (Daiane Seibert, Nicholas Decleyre)
     

  • Zuyd Hogeschool

    Hanneke Theelen
    Marcel van der Klink
    Mark Goossens
     

  • OsloMet

    Wilfried Admiraal

Team

Onderzoeker

Milou De Smet

Expertise: leer- en studeerstrategieën, schrijfdidactiek, digitale didactiek voor het hoger onderwijs

Begeleider professionele ontwikkeling en onderzoeker

Mitte Schroeven

Expertise: digitale didactiek

Onderzoeker

Daiane Seibert

Daiane heeft een master in wiskunde en in artificiële intelligentie. Haar onderzoek focust op de toepassing van AI in maatschappelijk relevante context.

Onderzoeker

Nicholas Decleyre

Nicholas behaalde in 2018 zijn master in de industriële wetenschappen, optie elektronica-ICT. Na enige tijd in de industrie als AI ingenieur, is Nicholas nu voltijds onderzoeker binnen de onderzoekslijn Toegepaste Artificiële intelligentie.