Ga naar de hoofdinhoud
Project

Living Media

De Vlaamse media- en entertainmentsector kampt met een toenemende druk om actuele, relevante en gepersonaliseerde content te leveren in een landschap dat voortdurend in beweging is. Nieuwe platformen duiken op, algoritmes herschikken de spelregels en het mediadieet van de Vlaming is divers en dynamisch. Lineaire formats en éénrichtings-verhalen botsen met de verwachtingen van een publiek dat snelheid, interactie en maatwerk stilaan als standaard beschouwt onder invloed van online mediagebruik. Kleine en grote mediaspelers hebben nood aan praktische handvatten en strategisch inzicht om nieuwe AI-gedreven formats en interfaces duurzaam en schaalbaar te verankeren in hun organisatie.

Living Media introduceert een radicaal andere kijk op content: niet langer statisch en éénmalig gecreëerd, maar content die groeit, vloeiend en responsief is. Door GenAI in te zetten voor real-time generatie, adaptieve formats en conversatiegestuurde media, evolueert content op basis van context, gebruiker en platform. Denk aan nieuwsverhalen die automatisch herschreven worden bij nieuwe ontwikkelingen, playlists die meebewegen met het dagritme van de luisteraar, of podcasts die zich aanpassen aan persoonlijke interesses.

dots-alt

Interesse in dit project?

Laat het ons hier weten

Met het COOCK+ project Living Media wil het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie organisaties in de media- en entertainmentsector helpen om toepassingen van Living Media hands-on te verkennen en om te zetten naar werkbare strategieën, met tastbare impact op contentproductie en publieksbetrokkenheid. We doen dit in samenwerking met Odisee Hogeschool. Concreet plannen we minimaal drie Living Media-prototypes op te zetten, telkens rond een andere vorm van ‘levende’ content: 

  1. Content that grows: Content die zich in real-time uitbreidt op basis van nieuwe informatie, veranderende invalshoeken of verzoek van de gebruiker.
  2. Content that flows: Content die zich vloeiend personaliseert op basis van de omstandigheden van gebruikers, ongeacht het medium of kanaal.
  3. Content that echoes: Content die in dialoog gaat met de gebruiker een persoonlijke, groeiende relatie opbouwt.

Deze prototypes worden telkens gevalideerd in een concrete mediacontext. Daaraan gekoppeld worden strategische werkmodellen uitgewerkt die beschrijven hoe mediabedrijven Living Media kunnen integreren in hun dagelijkse werking.

Wij zoeken mediakwekers!

Wil je als mediamaker ook zaadjes planten voor een bloeiende toekomst van de media?

Thomas More werkt samen met onderzoekspartner Odisee Hogeschool volop aan de projectaanvraag van Living Media en zoekt media-organisaties (groot én klein) die willen meestappen in de begeleidingsgroep rond dit project.

Als lid krijg je toegang tot:

  • Use case portfolio en piloottrajecten: We brengen living media-concepten en -formats behapbaar over (incl. verdienmodellen), realiseren concrete mediatoepassingen en toetsen hoe mediamakers én publiek deze onthalen.

  • Praktische handleidingen: We werken een storytelling- en designgids uit waarin we, aandacht besteden aan, respectievelijk, de implicaties voor het vertellen van verhalen onder invloed van GenAI en het ontwerp van living media-interfaces

  • Training & coaching: We zetten inspiratiesessies, vormingen en hands-on workshops gericht op strategische, creatieve en technische profielen binnen media-organisaties om hen te begeleiden in de veranderingen die living media in de productiefase vergen

  • Netwerking & kennisdeling: Tijdens het project maak je kennis met vertegenwoordigers van andere mediaspelers in de begeleidingsgroep. Op die manier vormt het project de voedingsbodem voor nieuwe initiatieven.

De projectresultaten worden opgeleverd binnen een termijn van twee jaar en vormen het fundament voor vervolgtrajecten en opschaling via ondernemingsspecifieke acties. Zo kan ook onze projectkennis verder groeien in jouw onderneming.

Word lid van onze begeleidingsgroep

Heb je vragen over Living Media? Contacteer Lizzy

Coördinator onderzoekslijn - onderzoeker

Lizzy Bleumers

Toon e-mail Toon telefoonnummer