Ga naar de hoofdinhoud
Project

Extended Reality learning framework for paediatric nursing students (PedX)

PedXR project heeft als doel het ontwikkelen, implementeren en valideren van een leerplan kader voor het gebruik van Extended Reality (XR) technologieën voor studenten pediatrische verpleegkunde studenten in het hoger onderwijs.

Datum

Van tot

Supported by

Erasmus+ KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education

Bekijk de projectwebsite

Wat?

Binnen PedXR worden de bestaande uitdagingen voor pediatrische verpleegkunde studenten in het hoger onderwijs aangepakt door het ontwikkelen van innovatieve leermiddelen die de mogelijkheden van Extended Reality integreren in het huidige curriculum. Dit doen we concreet door het ontwikkelen van een leerplankader dat leerdoelen, curriculum, methoden, beoordelingen en een concrete Extended Reality toepassing integreert.

Rol van TM = Verpleegkunde Lier & M&C

In de zoektocht naar manieren om individuele studenten aan te moedigen om klinisch te redeneren, hebben we een pilootproject op de campus Lier, waar studenten een 360° verpleegkundige omgeving kunnen ervaren. Het is mogelijk om deze omgeving te bekijken met behulp van een VR-bril. In deze omgeving vinden ze informatie die hen uitdaagt om te redeneren en te beslissen hoe om te gaan met de patiënt/casus. Op deze manier kunnen ze veilig diagnoses stellen, handelen en feedback krijgen op hun acties. We gebruiken deze tool ook om studenten op andere manieren te informeren, zoals bij het gebruik van de simulatieruimtes of om ze door onze campus te leiden. Vanuit deze ervaring is het idee om hiermee door te gaan en toepassingen te vinden die zich richten op klinisch redeneren in de kinderopvang. 

In dit project werken de opleiding Verpleegkunde uit Lier samen met het expertise centrum Mobilab & Care met als belangrijkste focus het verzamelen, uitwisselen en analyseren van goede praktijken per partnerland en internationale goede praktijken uit Europa. TMK (zowel Verpleegkunde als Mobilab & Care) hebben uitgebreide kennis van Virtual Reality in het algemeen en in het bijzonder in het hoger onderwijs waarbij studenten verpleegkunde kritisch denken en klinisch redeneren in XR hebben ontwikkeld.

Doel? (Relevantie?)
 

Het project beoogt de ontwikkeling van een hoogwaardig leermiddel dat gebruikmaakt van Extended Reality (XR) om de leerresultaten van studenten kinderverpleegkunde te versterken. Tegelijkertijd richt het zich op het aanpakken van bestaande onderwijskundige uitdagingen binnen de opleiding kinderverpleegkunde in het hoger onderwijs.

Resultaten?

  • Een innovatief leermiddel op basis van Extended Reality (XR) om het klinisch redeneren van studenten kinderverpleegkunde te versterken. Via een 360° virtuele leeromgeving kunnen studenten in een veilige en realistische context oefenen met besluitvorming en verpleegkundige handelingen, met directe feedback op hun acties.
  • Daarnaast worden implementatierichtlijnen ontwikkeld die onderwijsinstellingen ondersteunen bij de integratie van XR in hun curricula.
Coördinator onderzoekslijn - onderzoeker

Bert Bonroy

Gefascineerd hoe technologie de zorg van vandaag én morgen kan ondersteunen.