Ga naar de hoofdinhoud
Project

Seeds & Growth for Media

Samen met VRT en MediaNet Vlaanderen brengen we de Vlaamse media-innovatienoden in kaart en ondersteunen we start-ups om door te groeien in het Vlaamse media-ecosysteem.

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO

Bekijk de projectwebsite

Seeds and Growth for Media wil een duidelijk groeipad voor jonge, doorstartende mediabedrijven en start-ups/scale-ups organiseren door de verschillende schakels in het huidige ecosysteem nog beter op mekaar af te stemmen. Daarbij spelen we in op de actuele innovatienoden en -behoeften van Vlaamse mediabedrijven. Vanuit Thomas More brengen we deze noden in kaart via kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Daarnaast ondersteunen we opstartende tech-bedrijven met onze technische expertise binnen onze Experience Hub.

Doel

Om deze uitdagingen te realiseren wil Seeds & Growth for Media inzetten op 4 concrete doelstellingen, die in lijn liggen met het typisch incubatie- en acceleratiepad voor innovaties:

  1. In kaart brengen van de media- en audiovisuele sector en de noden vanuit de sector met jaarlijkse collectieve bevragingen en tal van diepte-interviews  
  2. Verhogen van relevante kennis en vaardigheden in digitale technologie binnen de mediasector door het aanbieden van technologische brainstorms, workshops, inspiratiesessies en pitching sessies.
  3. Uitwerken van technologische en creatieve innovaties tot concrete proof-of-concepts door middel van een gestructureerd incubatietraject voor creatieve en/of technologische startups in Vlaanderen. 
  4. Actief ondersteunen van deze start-ups door middel van coaching, mentoring en bij het zoeken naar de juiste financieringsbronnen voor verdere acceleratie. 

Beoogde resultaten

Thomas More zal jaarlijks de actuele innovatienoden binnen het Vlaamse medialandschap in kaart brengen door wetenschappelijk onderbouwd kwalitatief en kwantitatief onderzoek. 

Op deze manier kunnen wij en de andere project partners gericht werken op de juiste innovatiebehoeften binnen de sector en kunnen we de meest relevante workshops en inspiratiesessies geven die aansluiten bij deze échte noden. 

Daarnaast zal Thomas more jaarlijks minimaal 2 technische startups actief ondersteunen op technisch en business vlak via onze expertise binnen de Experience Hub. 

Tenslotte meten we ook de maatschappelijke en economische impact van het Seeds & Growth for Media project via een gestructureerde en onderbouwde aanpak.

Dit zijn de concrete doelstellingen en resultaten die we, samen met onze projectpartners, willen bereiken:

  1. Het in kaart brengen van de media- en audiovisuele sector en de noden vanuit de sector met een jaarlijkse collectieve bevraging, minstens 25 diepte-interviews  en jaarlijkse oriëntatie sessies met media-professionals en studenten. 
  2. Het verhogen van de kennis en vaardigheden in digitale technologie binnen de mediasector door het aanbieden van jaarlijkse technologische brainstorms, jaarlijkse pitching-opportuniteiten, minstens 12 kennisdelingssessies en minstens 18 ondersteunde startup-ideeën. 
  3. Technologische en creatieve innovaties uitwerken tot een concrete proof-of-concept door middel van een gestructureerd incubatietraject voor minstens 18 media, creatieve en/of technologische startups per jaar bij Vlaamse of internationale media- en productiehuizen. 
  4. Het ondersteunen van de acceleratie van de beste ideeën door middel van coaching en mentoring, en het ondersteunen bij de zoektocht naar financiering voor acceleratie met ondersteuning voor minstens 10 technologische en 6 creatieve bedrijven per jaar, en het realiseren van 20 opportuniteiten voor beursdeelnames per jaar. 

Team

Business developer - onderzoeker

Sven De Clercq

Sven is als business developer, onderzoeker en docent gepassioneerd op zoek naar samenwerking rond thema’s binnen duurzaam ondernemen en digitale innovatie. Contacteer hem gerust als je wil ontdekken hoe we kunnen samenwerken.

Onderzoeker

Shadi Lakishiraz

Shadi is onderzoeker bij het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met een achtergrond in service design onderzoekt ze zowel gebruikersgedrag als marktbehoeften m.b.t. technologieën en opkomende ervaringen in media en marketing.

Onderzoeker

Ferre Vandervreken

Tijdens zijn masteropleiding in de communicatiewetenschappen specialiseerde Ferre Vandervreken zich in media-onderzoek. Na tien jaar bij de studiedienst van de VRT komt hij nu het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie versterken.

Onderzoeker

Joeri Dehouwer

Joeri Dehouwer is onderzoeker Digital Media Experiences met een passie voor game design, creativiteit, co-creatie en trendwatching. De toekomst is er al, je moet hem alleen leren zien!