Videogames als hefboom voor sociale inclusie, bewustwording rond toegankelijkheid en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.
Met het UPGRADE-project laten we zien hoe videogames meer kunnen zijn dan alleen spelen. Het project richt zich zowel op jongeren, hun begeleiders als op andere betrokkenen en biedt kennis en methodieken om gamen op een positieve en inclusieve manier in te zetten.
Jongeren en hun begeleiders ontdekken hoe games kunnen helpen om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen zoals samenwerken, probleemoplossend denken, digitale vaardigheden, ... Ze leren elkaar beter begrijpen, nieuwe kansen vinden en hoe gamen meer toegankelijk kan worden voor iedereen.
Er komt een online platform waar jongeren elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en hun talenten ontwikkelen. In Living Labs bouwen en testen jongeren en begeleiders samen oplossingen, zoals aangepaste game-opstellingen of nieuwe manieren om vaardigheden te oefenen. Via workshops leren ze van elkaar en van experts hoe je gamen inzet om vaardigheden die belangrijk zijn in het leven te ontwikkelen.
We geven ook workshops in verantwoord gamen en leren omgaan met thema’s als gameverslaving, online pesten, misleidende verdienmodellen en privacy. Ze leren ook praktische digitale vaardigheden, zoals het aanpassen van game-opstellingen, het maken van toegankelijke content en het vertellen van verhalen via games. Het project wil bijdragen aan de erkenning van gaming als waardevol instrument voor informeel leren en inclusie. UPGRADE bouwt zo aan een gemeenschap waarin jongeren hun digitale, sociale en arbeidsvaardigheden versterken. Het project laat zien dat gamen kan leiden tot meer zelfvertrouwen, nieuwe kansen op werk of opleiding en een plek waar niemand buitengesloten wordt. Iedereen kan meedoen en laten zien wat hij of zij kan.
Binnen het project zijn onze belangrijkste taken:
- Opleidingen en workshops ontwikkelen over ethisch en verantwoord gamen en online veiligheid.
- Een Living Lab opzetten: samen met jongeren en begeleiders workshops en oplossingen co-creëren, testen en verbeteren rond inclusief, toegankelijk en verantwoord gamen. We verkennen mogelijkheden en trainen vaardigheden met als doel om kansen op de arbeidsmarkt te verhogen.
Het project sluit aan bij Europese prioriteiten rond inclusie, digitale transformatie en jeugdwerk door videogames strategisch in te zetten als middel voor competentieontwikkeling en maatschappelijke participatie. Het speelt in op de groeiende rol van gaming in het leven van jongeren en biedt gestructureerde methodieken om digitale vaardigheden, ethisch besef en sociale inclusie te versterken. Daarmee draagt het bij aan de versterking van de inzetbaarheid van jongeren op de arbeidsmarkt, met bijzondere aandacht voor jongeren met een beperking of risico op uitsluiting. Het project ondersteunt begeleiders in hun professionalisering en versterkt de erkenning van gaming als waardevol middel voor informeel leren en jeugdparticipatie.
Onderzoeker en ergotherapeut die streeft naar inclusie en participatie van personen met een beperking. Iedereen heeft het recht om ten volle deel te nemen aan onze maatschappij.
Ergotherapeut met een passie voor oplossingen die communicatie mogelijk maken voor personen met een beperking