Ga naar de hoofdinhoud

Praktische informatie

Werkplekleren: Leren door Ervaring in de Werkomgeving

Werkplekleren biedt studenten de kans om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen door middel van praktische ervaring in een werkomgeving. Door theorie en praktijk te combineren, kunnen studenten de concepten die ze op school leren direct toepassen in realistische situaties. Dit proces versterkt zowel technische als interpersoonlijke vaardigheden en bereidt studenten voor op de arbeidsmarkt. Werkplekleren is een waardevolle manier voor studenten om zich professioneel te ontwikkelen, hun werkprestaties te verbeteren en hun kansen op een succesvolle carrière te vergroten.

Aan welke voorwaarden voldoet een geschikte stageplaats?

Werkplekleren is een verplicht onderdeel van de opleiding en beslaat ongeveer een derde van het curriculum. Het verloopt in twee fasen, verspreid over twee academiejaren. De student kiest bij de start voor één van twee specialisaties:

  • Onderhoudstechnieken
  • Meet- en regeltechnieken

We verwachten dat de student beide jaren stage loopt binnen hetzelfde bedrijf.


Opbouw van het werkplekleren
Fase 1
  • Duur: 14 werkdagen
  • Inhoud: uitvoering van eerstelijnstaken (mechanisch én elektrisch)
  • Doel: kennismaking met de werkomgeving en basisvaardigheden ontwikkelen
Fase 2
  • Duur: ongeveer 70 werkdagen
  • Inhoud: specialisatie als onderhoudstechnicus of meet- en regeltechnicus
  • Doel: verdiepen van technische competenties binnen het gekozen domein

Het werkplekleren biedt studenten de kans om hun theoretische kennis om te zetten in praktijkervaring, in een echte professionele en sociale context.

Wat verwachten we van jou als stagebedrijf?

  • Mentorship: wijs een medewerker aan als mentor die de student begeleidt en regelmatig opvolgt.
  • Reële werkomgeving: zorg voor een authentieke leeromgeving, met realistische taken en verantwoordelijkheden.
  • Kennisdeling: laat de stagiair kennismaken met je organisatie: structuur, werkklimaat, methodes, verwachtingen, werkritme en bedrijfscultuur.
  • Relevante opdrachten: bied opdrachten aan die aansluiten bij de beroepscompetenties van de gekozen afstudeerrichting. Je vindt de richtlijnenen takenlijsten hieronder.

De werkdruk voor de stagiair komt overeen met een normale werkweek.

Overzicht Graduaat Elektromechanische Systemen Campus de Nayer

Meer specifieke informatie over de inhoud en taken per fase vind je in de tabel hieronder:

Fase 1: Specialisatie onderhoudstechniekenLink naar inhoud
Servicetechnicus als beroep (6 stp)Link
Fase 2: Specialisatie onderhoudstechniekenLink naar inhoud
Mechanisch en elektrisch onderhoud (9 stp)Link
Onderhoudstechnicus (21 stp)Link
Fase 2:  Specialisatie meet en regeltechniekenLink naar inhoud
Meet- en regeltechniek op de werkplek (9 stp)Link
Meet- en regeltechnicus (21 stp)Link

 

 

Interesse? Of wil je meer informatie? Contacteer dan de Trajectbegeleider.

Trajectcoach

Jan Verstraete

Toon e-mail Toon telefoonnummer