Ga naar de hoofdinhoud
Project

SinCR

Sustainable Insights for Cities & Retailers

SInCR zet in op data ter ondersteuning van handelaars en lokaal beleid. Hierin onderzoeken we hoe data breder en slimmer kan ingezet worden ter ondersteuning van beleid en ondernemers. 

Datum

Van tot

Supported by

VLAIO, Stad Leuven, Stad Mechelen, Stad Oostende

Bekijk de projectwebsite

SInCR is een vervolgtraject op het project Datagestuurde winkelgebieden (DGW). Hiermee bouwen we de inzichten uit DGW verder uit door met de deelnemende steden (Leuven, Mechelen en Oostende) te gaan kijken welke use cases er specifiek relevant zijn voor iedere stad en extra databronnen te koppelen aan de bestaande bezoekers- en bestedingsdata. 

Doel

  • Data inzetten om beleid en handelaars beter te informeren; 
  • Databronnen gebruiken om antwoorden te bieden op vragen waar steden en handelaars mee worstelen; 
  • Databronnen ontsluiten zodat steden en handelaars ook na het traject aan de slag kunnen; 
  • Een standaardprocedure ontwikkelen zodat ook andere steden kunnen inzetten op data om specifieke problemen (in de vorm van use cases) aan te pakken.

Beoogde resultaten

Thomas More is expertisepartner in het traject en begeleidt de steden in de verschillende stappen. Vanuit een nodencaptatie bij steden en handelaars, formuleren we in samenwerking per stad een aantal use cases en geven we advies over de meest relevante bronnen. Finaal willen we als Thomas More een antwoord kunnen bieden op de vragen vanuit de use cases én willen we de data ontsluiten zodat steden er ook na het traject verder mee kunnen werken.

Met steun van

Projectteam

Coördinator Onderzoekslijn

Marijke Brants

Marijke is sinds 2020 coördinator is voor de onderzoekslijnen Datagedreven ondernemen en Circulair ondernemen. Haar expertise ligt in gebruikers- en business onderzoek bij dataprojecten en co-creatietrajecten binnen de circulaire economie.

Onderzoeker

Eveline Smolders

Eveline werkt sinds 2023 bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Met haar achtergrond in psychologisch onderzoek en ervaring in consultancy streeft ze naar innovatieve en praktische oplossingen voor complexe vraagstukken.

Onderzoeker

Ferre Vandervreken

Tijdens zijn masteropleiding in de communicatiewetenschappen specialiseerde Ferre Vandervreken zich in media-onderzoek. Na tien jaar bij de studiedienst van de VRT komt hij nu het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie versterken.

Gerelateerde onderzoekslijnen