We leggen de verantwoordelijkheid voor ons onderwijs, de kwaliteit en de resultaten (het gerealiseerd eindniveau) ervan diep in de organisatie, bij de units en de opleidingen. Aan die verantwoordelijkheid koppelt de hogeschool heldere verwachtingen. We vragen dat elke opleiding:
De dienst is een drijvende kracht voor kwaliteitsvol onderwijs in onze hogeschool om het leren van de studenten te bevorderen en op die manier hun studiesucces te verhogen. In partnerschap ondersteunen de medewerkers van de dienst de units en opleidingen bij de duurzame realisatie van excellent professioneel hoger onderwijs.
Aan de hand van hogeschoolbrede kaders – gekoppeld aan een uitgebreid instrumentarium, professionalisering en mogelijkheden voor kennisdeling (lunch&learn-sessies, lesson studies, intervisies, train-de-trainersessies …) – ondersteunt de dienst, de opleidingen bij het opnemen van het eigenaarschap over hun onderwijs en onderwijskwaliteit. Ze krijgen vorm in nauwe afstemming met de opleidingen, hun studenten en ook het werkveld (bijvoorbeeld in overlegplatformen, adviesraden, stagewerkgroepen …). Bovendien zijn ze evidence-informed en onderbouwd door data, o.a. vanuit ons eigen dashboard.
Deze kaders bieden de opleidingen een houvast. Ze zijn richtinggevend voor wat de hogeschool verwacht van kwaliteitsvolle opleidingen en daardoor ook een onderdeel van onze kwaliteitsbewaking,
nooit sturend, wel responsabiliserend.
Doel van deze kaders:
De Dienst Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard, grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers, waarin het allerlei data inventariseert, benchmarkt en analyseert (o.a. evoluties), en op vraag ook monitort.
Dat dashboard stelt onze opleidingen in staat om inzicht te krijgen in:
De groeispiraal draait dankzij een voortdurende monitoring van deze gegevens.
Het doel van het dashboard i.f.v. kwaliteitszorg is:
Via het beleidskompas brengen onze opleidingen, units en diensten zichzelf in beeld volgens een vaste structuur. Hiermee borgen we de kwaliteit van onze opleidingen en verzekeren we opvolging. Het omvat:
Het basiskader met alle relevante formele, wettelijke en publieke informatie over de opleiding
Jaarlijks actualiseren onze opleidingen, units en diensten bovenstaande informatie.
Het doel van het beleidskompas i.f.v. kwaliteitszorg is: