Het gevoel hebben dat je klasgroep goed draait, je een positieve band hebt met je leerlingen en in alle rust les kan lesgeven: heerlijk.
Alleen gaat het er in de praktijk soms anders aan toe. Elsa staat door de klas te brullen. Tobias en Ebru letten totaal niet op en zitten te prutsen. Solène staat zowat op haar bank, tot groot jolijt van haar vrienden. Over haar gedrag heb je eerder bij een collega nog wat stoom afgelaten. Bram en Jasper hebben hun zoveelste hoogoplopende ruzie. En je voelt dat Marie vandaag niet meer al te veel moet uitspoken om je helemaal over de rooie te krijgen.
In deze vorming verkennen we samen hoe je je klasgroep in alle rust kan managen en wat je kan doen als het toch fout gaat, een beetje of heel stevig. We vertrekken van reële situaties, ook diegene die jij graag wil bespreken, en bekijken we wat we kunnen doen. Daarbij laten we ons onder andere inspireren door Nieuwe Autoriteit, Deep Democracy en relevante inzichten in verband met klasinrichting.
klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, schoolleiding, beleidsondersteuners van het basisonderwijs
Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
Steffie De Baerdemaeker
Steffie De Baerdemaeker draaide voorlopig zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar missie is het aan boord houden en volop laten bloeien van bevlogen onderwijscollega’s en schoolteams. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en minder werkdruk, onder andere door in te zetten op klasmanagement in alle rust.