Ga naar de hoofdinhoud

Van leek tot STEM-expert in de kleuterklas

Datum

-

Prijs

‚ā¨ 220.00

Locatie

Op locatie

Mechelen (campus Kruidtuin)

Inschrijven
Georganiseerd door Vormingscentrum Onderwijs
Thema

Aanbod kleuteronderwijs

Inhoud

    

4-delige WiWeTeR-lessenreeks

Wil jij als kleuterleerkracht goed onderbouwde STEM-activiteiten integreren in je klaspraktijk maar mis je daar op dit moment de nodige bagage voor? Schrijf je dan in voor deze WiWeTeR-lessenreeks (www.wiweter.be)!

Stap voor stap verken je de STEM-didactiek om nadien als STEM-expert aan de slag te gaan in je eigen kleuterklas of school. Na deze lessenreeks ben je in staat om zelf een volledig STEM-project uit te werken en/of STEM-activiteiten te integreren in de kleuterschool. 

Sessie 1 - STEM in de kleuterklas, hoe begin je eraan?

STEM is niet meer weg te denken uit het secundair onderwijs. Ook in het lager onderwijs wordt er meer en meer aandacht aan geschonken. STEM-onderbouwde activiteiten kunnen dan ook niet achterwege blijven in het kleuteronderwijs. 

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op wat STEM nu eigenlijk inhoudt in de kleuterschool. Aan de hand van enkele praktische voorbeelden wordt de STEM- didactiek volledig uitgelegd. De focus ligt op werken met materiaal uit de leefwereld van de kleuters. 

Na deze nascholing:  

  • begrijp je wat STEM-didactiek in de kleuterschool inhoudt;¬†
  • ga je naar huis met heel wat concrete voorbeelden en een goed gevulde idee√ęnkoffer.¬†

In deze interactieve sessie werken we met veel praktische voorbeelden en reiken we allerlei tips aan om zelf op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan in de eigen klas. 

Sessie 2 - Onderzoekend leren in de kleuterklas

Kleuters zijn erg nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken op allerlei manieren. Iets opzoeken is een mogelijkheid om iets te weten te komen maar echt op onderzoek gaan en het hoe en waarom ontdekken is veel interessanter. Zelf op onderzoek gaan via verschillende wegen en kanalen kan de kleuters prikkelen om op ontdekking te gaan.  

Tijdens deze sessie maak je kennis met een eerste vorm van STEM-didactiek, de onderzoekscirkel. Deze dient als basis om een eigen onderzoek op poten te zetten. We doorlopen de verschillende stappen van de onderzoekscirkel, zetten die om in de praktijk en maken tijd om enkele valkuilen te bestuderen.  

Je krijgt idee√ęn aangereikt voor alle leeftijden van de kleuterschool.¬†

Na deze nascholing:  

  • ken je de verschillende fasen van de onderzoekscirkel die ervoor zorgen dat kleuters onderzoekend aan de slag kunnen;¬†
  • ben je in staat een activiteit ‚Äėonderzoekend leren‚Äô op te stellen voor je eigen kleuterklas;¬†
  • herken je de valkuilen van onderzoekend leren, zowel voor kleuters als voor de leerkracht;¬†
  • heb je voldoende tips om onderzoekend leren didactisch goed te begeleiden;¬†
  • kan je inspiratie halen uit prentenboeken.¬†

In deze interactieve sessie werken we met enkele voorbeelden uit de onderwijspraktijk en reiken we concrete tips aan voor het begeleiden van onderzoekende STEM-activiteiten. 

Sessie 3 - Ontwerpend leren in de kleuterklas

Ontwerpend leren is een belangrijk onderdeel van de STEM-didactiek. Bij kleuters kunnen we het ontwerpend leren stimuleren door het probleemoplossend denken te versterken. Bedenken, ontwerpen, proberen, evalueren, bijsturen, en reflecteren krijgen tijdens deze sessie veel aandacht.  

Je maakt kennis met de verschillende fasen van de ontwerpcirkel, wordt ondergedompeld in de didactiek van ‚Äėontwerpend leren‚Äô en krijgt idee√ęn ter differentiatie aangereikt.¬†

Na deze nascholing:  

  • ken je de verschillende fasen van de ontwerpcirkel die ervoor zorgen dat kleuters ontwerpend aan de slag kunnen;¬†
  • ben je in staat een activiteit ‚Äėontwerpend leren‚Äô op te stellen en uit te voeren in je eigen kleuterklas;¬†
  • herken je de aandachtspunten van ontwerpend leren, zowel voor kleuters als voor de leerkracht.¬†

Aan de hand van 'good practices' krijg je de didactiek van 'ontwerpend leren' en een hoop idee√ęn mee. Hiermee leren je kleuters kleine en grote problemen oplossen op basis van hun eigen ontwerp.¬†

Sessie 4 - Wiskunde en computationeel denken integreren in je STEM-activiteiten

In deze sessie gaan we dieper in op de wiskundige STEM-doelen.  Je leert hoe je wiskunde nog meer kan integreren in een STEM-activiteit. 

Daarnaast gaan we ook dieper in op computationeel denken. Ook dit is bezig aan een opmars in het kleuteronderwijs. Ondanks het woord doet vermoeden, is ICT-materiaal niet altijd noodzakelijk om computationeel aan de slag te gaan. Dit demonstreren we aan de hand van enkele activiteiten.  

Afsluiten doen we met een duik in een bad van hightechhulpmiddelen. Je maakt kennis met enkele softwareprogramma’s en robotjes om wiskundig en computationeel denken nog meer te integreren in je lessen. 

Na deze nascholing... 

  • ben je in staat om wiskundige doelen te integreren in je STEM-project;¬†
  • ken je de verschillende principes van computationeel denken;¬†
  • ben je in staat om enkele activiteiten rond computationeel denken uit te voeren in de klas, met en zonder ICT.¬†


Na deze nascholingsreeks...

  • ‚Äč‚Äčkan je de STEM-didactiek toepassen in de kleuterschool‚Ä謆
  • ‚Äč‚Äčkan je via STEM-activiteiten onderzoekend en ontwerpend aan de slag‚Ä謆
  • ‚Äč‚Äčweet je hoe je computationeel denken kan inzetten in de kleuterklas‚Ä謆

Aan de hand van verschillende activiteiten en voorbeelden maken we interactief kennis met computationeel denken, wiskunde binnen STEM en het inzetten van robotjes in de klas. 

Info

  • Lesgever¬†| Sandra Loyens, docent¬†STEM lerarenopleiding Thomas More
  • Cursuscode | 240219_P0
  • Data | maandagen 19 februari, 18 maart, 22 april¬† en 6 mei 2024
  • Duur¬†| 09.00 tot 12.00 uur
  • Onderwijsniveau | kleuteronderwijs
  • Doelgroep | klasleerkrachten
  • Cursusgeld | ‚ā¨ 220
  • Locatie |¬†campus Kruidtuin Mechelen¬†

Opmerkingen

 Meer info via vc.onderwijs.mechelen@thomasmore.be