Vergaderen met een schoolteam of een deel ervan: het is een kunst op zich. Soms wordt op de vergadering zelf weinig gezegd en wordt het échte gesprek achteraf gevoerd, op weg naar de auto of op WhatsApp. In bepaalde teams domineren de luidere stemmen het overleg. Stillere stemmen, nochtans ook met goede ideeën, hoor je te weinig. Sommige teams eisen inspraak in beslissingen, maar willen daar wel niet te veel tijd instoppen. Weer anderen… hebben gewoon helemaal geen zin in overleg.
Inclusieve, gedragen besluitvorming binnen de beperkte tijd die schoolteams hebben voor overleg: eenvoudig is het niet. In deze vorming, gericht op iedereen die vergaderingen leidt, krijg je een aantal kant-en-klare strategieën en sleutels om inclusief én efficiënt te vergaderen en kleine en grote besluiten te nemen. Minder lijden, meer leiden.
zorgcoördinatoren, directies, beleidsondersteuners van het basisonderwijs
Blijf je graag op de hoogte van ons professionaliserings- en nascholingsaanbod? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
inclusief broodjeslunch
Steffie De Baerdemaeker
Steffie De Baerdemaeker draaide voorlopig zelf 12 jaar mee als leerkracht en beleidsmedewerker in het onderwijs, vooral in Brussel. Haar missie is het aan boord houden en volop laten bloeien van bevlogen onderwijscollega’s en schoolteams. Ze begeleidde intussen meer dan 200 school- en andere onderwijsteams naar meer werkgeluk en minder werkdruk, onder andere door in te zetten op klasmanagement in alle rust.