Ga naar de hoofdinhoud
Onderzoeker

Ann Verlinden

Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie

Ann Verlinden is sinds 2016 als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie. Binnen de onderzoekslijn Digital Storytelling focust zij op het onderzoek naar nieuwe vertelvormen.

Over Ann

De kracht van verhalen heeft me altijd al gefascineerd en is de rode draad geworden doorheen mijn loopbaan als journalist, reportagemaker, docent en onderzoeker. Verhalen dicht bij de mensen brengen is een uitdaging en zeker in deze info-toxische tijden niet altijd evident. Media- en communicatieprofessionals zijn daarom volop op zoek naar nieuwe vertelvormen die aansluiten bij een jong, breed en divers publiek. Binnen de onderzoekslijn Digital Storytelling richt ik me vooral graag op het onderzoeken van die nieuwe vertelvormen. 


Ik zette mijn eerste stappen binnen Thomas More Research in 2015 met een onderzoek naar de mediabehoeften van gevangenen in Leuven-Centraal. Met het project TRACES (Together Reaching Audiences) - ondersteund door Creative Europe - gingen we samen met Europese musea op zoek naar nieuwe vertelvormen in en buiten het museum. En in 2021 rondde ik een onderzoek af naar de journalist van morgen. (Wie is de journalist van morgen? Van alwetende verteller naar onbevangen ontdekkingsreiziger. De Journalist, December 2021) Op dit moment werk ik mee aan het onderzoeksproject Untapped, waarin we onder meer onderzoeken hoe Artificial Intelligence het werk van journalisten en andere makers van verhalen kan versterken.


Net als heel wat andere onderzoekers, combineer ik mijn werk als onderzoeker met lesgeven aan de Mediaschool op Campus De Ham, in mijn geval de opleiding Journalistiek. Samen met jonge mensen verhalen bedenken, creëren en publiceren is ontzettend verrijkend en geeft veel inzicht in de wereld van jonge mensen en de manier waarop zij aan storytelling doen. Via verschillende (media)projecten en vakken - zoals Storylab, Nieuwslab en Digital Creative Skills - brengen we zo ook studenten, docenten, onderzoekers en het werkveld samen.


Van opleiding ben ik germaniste en theaterwetenschapper. Ik werkte ruim vijftien jaar als journalist en reportagemaker voor verschillende zenders en uitgevers: achtereenvolgens RTV, ROB-tv, VTM (Telefacts en Nieuws), VRT (Radio 1) en WPG Uitgevers (productiehuis Santeboetiek). Vanuit een sterke interesse voor alles wat met onderwijs en de ontwikkeling van jongeren te maken heeft schreef ik in 2017 ook het boek ‘Studeren is voor Strevers. Hoe ons onderwijs talent verspilt.’ (Manteau, 2017)

Naar team Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie