Gezocht: leerkracht | Flexibele trajecten voor zij-instromers als remedie tegen het lerarentekort in het secundair onderwijs

03 juni 2019

“School annuleert examens Frans bij gebrek aan vervangleerkracht”. “Gepensioneerde leerkrachten ingezet om interim-opdrachten in te vullen”. “Studenten lerarenopleiding steeds vaker voor de klas”. Recente krantenkoppen liegen er niet om. Het secundair onderwijs in Vlaanderen is (soms) hopeloos op zoek naar leerkrachten.

Het is dan ook alle hens aan dek voor de Lerarenopleidingen van de hogescholen. Zij mikken meer en meer op zij-instromers, mensen die een carrièreswitch willen maken om voor de klas te staan. Voor hen worden flexibele programma’s uitgetekend, die de combinatie van (blijven) werken en studeren mogelijk maken. De Lerarenopleiding van Thomas More stelt woensdag in Vorselaar haar “Leraar in Opleiding-trajecten” voor.

Tekort aan leerkrachten

Elke directeur van een secundaire school in Vlaanderen weet hoe moeilijk het soms is om een geschikte leerkracht te vinden, zeker voor interimopdrachten. Zij kloppen dan weleens hoopvol aan bij de lerarenopleidingen van de hogescholen, maar ook zij zien dat de reserves aan gediplomeerde leerkrachten uitgeput geraken. Vooral voor “knelpuntvakken” zoals Frans, wiskunde, Nederlands, technische en praktijkvakken, … is de nood hoog. En dus wordt er aan de noodrem getrokken: laatstejaarsstudenten nemen interim-opdrachten voor hun rekening. Gepensioneerde leerkrachten krijgen smeekbedes om tijdelijk terug voor de klas te komen staan. En in extreme gevallen wordt een examen voor een vak niet georganiseerd. En dat doet bij veel ongeruste ouders de wenkbrauwen fronsen.

Zij-instromers helpen de kloof dichten

De Lerarenopleidingen van de hogescholen doen er alles aan om leerkrachten met passie én vakkennis voor de klas te krijgen en zo de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs te waarborgen. De laatste jaren mikken ze daarbij meer en meer op zij-instromers: mensen, die een carrièreswitch naar of binnen het onderwijs willen maken: een ingenieur die leerkracht wiskunde wil worden, een leerkracht Nederlands die graag een bijkomende onderwijsbevoegdheid behaalt voor Frans,… In het veelvoud aan ambities van de zij-instromers zit één constante: ze hebben behoefte aan flexibele trajecten. Deze trajecten moeten de combinatie van studeren en werken of een gezin runnen mogelijk maken. Voor sommige aspecten springt ook de VDAB bij met bijvoorbeeld de terugbetaling van het inschrijvingsgeld of het behoud van een werkloosheidsuitkering als men kiest voor een knelpuntvak.

Leraar In Opleiding-trajecten in de Kempen

De Lerarenopleiding van Thomas More in de Kempen organiseert vanaf het academiejaar 2019/2020 verschillende “Leraar In Opleiding-trajecten”. Deze flexibele programma’s moeten meer goed gevormde leerkrachten naar het secundair onderwijs leiden. Men mikt daarbij zowel op mensen met een diploma secundair onderwijs en minstens drie jaar nuttige werkervaring in een praktijk- of technisch vak, als op mensen met een master- of bachelordiploma die leraar in hun vakgebied willen worden of die hun onderwijsbevoegdheid willen uitbreiden.

De combinatie van werken en studeren maakt deze trajecten interessant voor mensen die al een job hebben en dat inkomen willen behouden. De leerkrachten in spe staan met beide voeten in de praktijk en leren de job én het vak met intensieve begeleiding van de Lerarenopleiding. Op woensdag 05 juni worden al deze flexibele mogelijkheden en trajecten voorgesteld op de campus van Thomas More in Vorselaar.

Praktisch

Meer weten?

  • An Conings, Lerarenopleiding Thomas More in Vorselaar antwoordt graag op vragen van de pers | 0479 50 78 28