Thomas More-hogeschool steunt Signformyfuture met veel handtekeningen en een eigen klimaatbeleid

12 februari 2019

De directieleden van de Thomas More-hogeschool ondertekenden op 5 februari 2019 de petitie van “Sign for my Future”, de brede coalitie van jongeren, bedrijfsleiders, middenveldorganisaties, de media en de academische wereld die willen dat onze volgende regeringen eindelijk werk maken van een ambitieus klimaatbeleid. De directie van Thomas More roept alle personeelsleden en studenten op om hetzelfde te doen en werkt tegelijkertijd een duidelijk intern beleid uit werk te maken van een klimaatbeleid op maat van de hogeschool. 

Sign for my future

Sign for my future stond de voorbije dagen volop in de actualiteit. Een steeds groter wordende groep van mensen en organisaties dringt erop aan dat de volgende regeringen van ons land echt werk maken van een klimaatplan. Zij vragen dat er een klimaatwet komt, een investeringsprogramma om burgers en bedrijven te helpen bij de transitie en een onafhankelijke klimaatraad die het beleid opvolgt. België moet klimaatneutraal worden vóór 2050 en al in de komende 5 jaar de uitstoot noemenswaardig verminderen. Dat zal van iedereen inspanningen vragen, maar niets doen is niet langer een optie.

Klimaatbeleid op maat van de hogeschool

Het is de jeugd die de voorbije weken de eis voor een echt klimaatbeleid kracht bijzette. De uitdagingen waar wij voor staan, leven ook bij de meer dan 15.000 studenten van Thomas More. De directie tekent daarom een intern beleid uit om werk te maken van een klimaatbeleid op maat van de hogeschool. Thomas More heeft campussen in zeven steden en gemeenten in de provincie Antwerpen. Bij elk project om een gebouw of een campus te verbeteren of te renoveren wordt duurzaamheid een prioritair aandachtspunt. 

Dat gaat van relatief eenvoudige ingrepen zoals de vervanging van Tl-verlichting door energiezuinige LED’s, het plaatsen van zonnepanelen op het dak van een campus, de installatie van regenwatersystemen voor sanitair, het uitsluitend gebruiken van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen tot een beter beheer van technische installaties en het uittekenen van een masterplan voor grote campussen zoals in Geel en Mechelen.

“En daar blijft het niet bij”, zegt Martine Taeymans, directeur Marketing en communicatie” “Op alle campussen worden plastic bekers weggehaald, de plastic Thomas More-draagtassen zijn voortaan van papier, studenten worden met een handige app aangemoedigd om te carpoolen en kunnen in Geel gebruik maken van een exclusieve carpoolparking. De dienst Studentenvoorzieningen verhuurt goedkoop gewone en elektrische fietsen. En Travel More ons reisbureau dat alle buitenlandse reizen verzorgt die personeelsleden maken in het kader van hun opdracht, formuleert proactief milieuvriendelijke reisvoorstellen. 

Ecologische accenten in onderzoek en onderwijs

Ook in het onderzoek en het onderwijs van Thomas More worden waar mogelijk ecologische en klimaatvriendelijke accenten gelegd. 

  • Het Kenniscentrum Energie specialiseert zich in het beheer van energiesystemen in gebouwen en in glastuinbouw. 
  • In haar onderzoek rond algen en insecten focust de onderzoeksgroep Radius zich op duurzame grondstoffen in voeding, veevoeding, chemie, cosmetica en farmacie. 
  • De opleiding Bachelor in de bouw zet volop in op duurzaamheid en energiezuinig bouwen.
  • En wie de opleiding Agro- en Biotechnologie volgt, kan zich specialiseren in milieubeheer.
Veerle Heyvaert
Directeur Marketing & Communicatie
T +32 473 81 38 96
Els Van Weert
Regiodirecteur Kempen
T +32 477 26 62 40
E