Ga naar de hoofdinhoud
Foto van Steven De Hertogh - docent en onderzoeker.
Onderzoeker

Steven De Hertogh

Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie

Steven De Hertogh is docent en onderzoeker gespecialiseerd in business model innovatie en digitale transformatie in media & entertainment business en andere creatieve sectoren.

Over Steven

Een song, een aflevering van jouw lievelingsserie, een escape room, een game, een winkelbezoek, een sportbeleving, een museumbezoek, noem maar op. Belevingen zijn alomtegenwoordig en de aandacht voor belevingstechnologie is al lang niet meer beperkt tot de media en entertainment sector. Ook in marketing, retail, toerisme en cultuur worden steeds nieuwe technologieën aangeprezen die “the next big thing” en “radical change” met zich zouden meebrengen. Maar voor de meeste bedrijven en ondernemers is het schier onmogelijk om op elke nieuwe hype in te zetten. Kapitaal, kennis en tijd zijn namelijk niet oneindig beschikbaar.

Mijn interesse en expertise legt zich toe op het opzoeken van dat kantelpunt van hype naar pragmatiek in creatieve sectoren als media & entertainment, toerisme en marketing. Ik wil onze bedrijven in deze sectoren helpen om de zin versus de onzin van bepaalde technologische innovaties te onderscheiden. Ik leg daarbij vooral de nadruk op het ontwikkelen van een ambitieus, maar realistisch samenhangend verhaal van creatieve innovatie. In mijn onderzoek en dienstverlening bouw ik dit verhaal op samen met onze bedrijven door analyses van business modellen en onderzoek naar de bijdrage van verschillende spelers in het economische eco-systeem.

Ik heb 20 jaar ervaring in onderzoek en dienstverlening rond onderwerpen als digitale transformatie, creatieve innovatie en business modellen. Mijn eerste stappen zette ik als wetenschappelijk medewerker bij Vlerick Business School waar ik, enerzijds, nauw heb samengewerkt met internationale bedrijven als FedEx, Volvo, SAS Institute en Deloitte. Anderzijds heb ik bij daar ook de smaak te pakken gekregen om KMO-leiders te begeleiden in hun strategische ontwikkeling.

Sinds 2015 ben ik docent en onderzoeker aan Thomas More Hogeschool in mijn thuisstad Mechelen. Daar heb ik mijn kennis en competenties verder kunnen ontwikkelen door te specialiseren in de media & entertainment sector en de wereld van belevingen in het algemeen. Ik doceer in de opleiding Media & Entertainment Business en ben actief als onderzoeker binnen het team “Digital Media Experiences”. Thema’s waar ik op gewerkt heb zijn: business model innovatie, user experience design, 360° video en immersieve technologieën voor broadcasting. Daarnaast wordt ik regelmatig gevraagd voor de begeleiding van business model innovatie workshops voor ondernemers en KMO-leiders.