Onderstaand overzicht geeft het  aanbod weer van de verschillende programma’s. Er zijn dagprogramma’s en halve dag programma’s. Het maximaal aantal leerlingen dat aan een bepaald programma kan deelnemen is tussen haken weergegeven.
Een programma van een halve dag kan op een voor- of namiddag ingepland worden, of kan gecombineerd worden met een ander programma van een halve dag. In dat laatste geval is de totale capaciteit de som van het maximum aantal leerlingen van beide programma’s.
Dagprogramma’s
Project 1: Instrumentele analyse – hele dag (maximum 24 lln.)
In dit project voeren de leerlingen volledig zelf een chromatografische en een spectrometrische analyses uit, van monstervoorbereiding tot verwerking van de gegevens op pc. Als chromatografische analyse bepalen de leerlingen het ethanolgehalte in jenever met gaschromatografie (GC) of het cafeïnegehalte in allerlei dranken (cola’s, Red Bull, koffies,…) met vloeistofchromatografie (HPLC). De spectrometrische technieken bestaan uit de calciumbepaling in mineraalwaters met vlam-AAS en de kininebepaling in tonics met fluorimetrie
Project 2: Synthese van acetylsalicylzuur (maximum 24 lln.)
In dit project bereiden alle leerlingen acetylsalicylzuur, de actieve stof van aspirine. Het gesynthetiseerd product wordt opgezuiverd en geĂŻdentificeerd via smeltpuntbepaling, infraroodspectrometrie en dunne-laag-chromatografie.
Halve dag programma’s
Project 3: Instrumentele analyse – halve dag (maximum 24 lln.)
In het halve-dag-programma wordt Ă©Ă©n van volgende analyses door de leerlingen uitgevoerd: Een bepaling van het ethanolgehalte in jenever met gaschromatografie, een bepaling van het cafeĂŻnegehalte in dranken met hoge druk vloeistofchromatografie, een calciumbepaling in mineraalwaters met atomaire absorptiespectrometrie of een kininebepaling in tonics met fluorimetrie. Andere leerlingen zijn met de andere proeven bezig. Bij kleinere groepen kan je ook aangeven welk van de vier proeven je wenst uit te voeren.Â
Project 4: Chromatografische analyse (maximum 12 Â lln.)
In dit halve-dag-programma komen enkel de chromatografische instrumentele analyses aan bod: De bepaling van het ethanolgehalte in jenever met gaschromatografie en de bepaling van het cafeĂŻnegehalte in dranken met hoge druk vloeistofchromatografie. Ook bij dit programma voeren de leerlingen alles zelf uit: monstervoorbereiding, aanmaken van een standaardreeks, alles meten op het meettoestel en de data verwerken op pc.Â
Project 5: Soxhletextractie & Rectificatie/destillatie (maximum 12 lln.) Â
In dit project bepalen de leerlingen het vetgehalte van chips met een soxhletextractie. Daarnaast krijgen de leerlingen een rondleiding door de 3 verdiepingen hoge destillatietoren, waar ze kennis maken met destillatie- en extractie processen uitgevoerd op semi-industrieel niveau.
Project 6: Pompen (maximum 10 lln.)
In het pompenproject voeren de leerlingen allerlei proeven uit met centrifugaal- en verdringerpompen. Ze bepalen pompkarakteristieken en bestuderen de verschillende eigenschappen er van.