Skip to main content
Project

XR.net

XR.net bundelt kennis rond XR-technologie in netwerk van onderzoekers, studenten en docenten

Thomas More is een voorloper in Vlaanderen in het gebruik van XR-technologie binnen opleidingen. XR staat voor extended reality en is een verzamelterm voor immersieve technologieën als virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR).

Met het project XR.net willen we in de hogeschool onze expertise samenbrengen, delen met elkaar (vanuit onderzoek naar onderwijs en tussen opleidingen) en verder verduurzamen. In een latere fase willen we deze kennis ook buiten de hogeschool uitdragen. Zo geven we onze studenten, docenten en onderzoekers voorsprong en zetten we onze expertise op de kaart. 

Supported by

Immersive learning via XR

Via virtual reality (VR) kunnen we levensechte ervaringen volledig simuleren. Augmented reality (AR) vult reële informatie en ervaringen aan met een virtuele laag. We gebruiken XR als verzamelnaam voor virtual, augmented en mixed reality: allemaal technieken om aan immersive learning te doen.

Immersive learning:
  • helpt bij het visualiseren,
  • biedt de gelegenheid om praktische vaardigheden in te oefenen zonder risico,
  • wakkert de interesse aan om met nieuwe dingen aan de slag te gaan.

Daarnaast weten we dat het productieve maatschappelijke betrokkenheid vergroot en de kwaliteit van opleiding verhoogt.

Doel

XR.net is een samenwerking tussen de expertise Creative & Innovative Business en de opleidingen chemie, elektromechanica en de lerarenopleiding, met als doel een lerend netwerk uit te bouwen waarin expertise, materiaal en goede praktijken kunnen worden gedeeld. Ben je op zoek naar een innovatieve manier om je studenten meer bij je les te betrekken? Heb je vragen over XR of interesse in immersive learning, maar je weet niet waar te beginnen of wat je hiervoor nodig hebt? Met XR.net willen we hier een oplossing voor bieden. 

Meer concreet heeft het project 4 doelstellingen: 

  1. Goede praktijken rond XR-technologie in onderwijs delen en stimuleren
  2. Nieuwe XR-projecten uitwerken in co-creatie met studenten 
  3. Efficiënt management van XR-infrastructuur en -software 
  4. Expertise rond XR-technologie in onderwijs (inter)nationaal op de kaart zetten