Spel als motor van de ontwikkeling - 23 januari 2025
Een kind speelt van nature uit. Door te spelen ontwikkelt het op natuurlijke wijze vaardigheden waarop het de rest van zijn leven zal kunnen steunen, en dit binnen alle ontwikkelingsgebieden (senso-motoriek, sociaal-emotioneel, cognitief …). Dit natuurlijke spel mogelijk maken en begeleiden is de belangrijkste opdracht voor de leerkracht van de jongste kinderen op school. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet eenvoudig.
Leerkrachten, maar ook ouders, leiden immers graag. Het is veel gemakkelijker om sturing te geven dan om het eigenaarschap van het spel bij het kind te laten en toch dat spel te verrijken met onze tussenkomst, om doelgericht te werken in plaats van het proces voorrang te geven.
Toch zijn deze twee elementen, eigenaarschap en procesgericht werken, de basiskenmerken van goed spel voor onze jongsten.
Hoe beter we begrijpen wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter, hoe beter wij hem kunnen begeleiden in zijn spel. Zin om spelenderwijs bij te leren?
De jonge kleuter is een vat vol emoties … wat als de ontwikkeling fout loopt? - 20 februari 2025
Kinderen zetten de belangrijkste stappen in hun emotionele ontwikkeling tussen 0 en 5 jaar. Als één van deze stappen onvoldoende ontwikkelt, heeft dat gevolgen voor de algemene ontwikkeling van het kind. Welke die stappen zijn, hoe ze parallel lopen met de taalontwikkeling en hoe we kinderen daarbij kunnen begeleiden is het onderwerp van deze dag.
Ontdek in deze interactieve nascholing de bevindingen uit het onderzoek van Stanley Greenspan:
Geen enkele mijlpaal kan worden overgeslagen en vaak vinden problemen die kleuters vertonen hun oorsprong in wat vroeger sociaal-emotioneel onvoldoende werd ontwikkeld.
Het is voor leraren daarom heel waardevol om deze mijlpalen te kennen en te kunnen herkennen bij kleuters. Je krijgt tips om kinderen te begeleiden ondersteund door veel videomateriaal!
Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil! - 27 maart 2025
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen?
Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op:
Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus?
Albert Janssen
(Oonderwijzer met praktijkervaring in het basisonderwijs, in type 3, in het Buso OV3 en in de lerarenopleiding)