Ga naar de hoofdinhoud

Doelstelling en inhoud

Deze module besteedt aandacht aan recente theoretische ontwikkelingen omtrent diverse gedrags- en emotionele moeilijkheden/stoornissen en evalueert het gebruik van gekende en nieuw ontwikkelde instrumenten. Daarnaast gaat deze module dieper in op het psychodiagnostisch proces toegepast op deze problematieken. 
Deelnemers zullen zich aan de hand van zelfstudiemateriaal kunnen verdiepen in het psychodiagnostisch procesmodel. Illustraties worden aangebracht a.d.h.v. casussen door docenten en/of deelnemers en de mogelijkheid tot kritische discussies geven de module een praktijkgericht karakter.

Overzicht van de sessies

Sessie 1 | E. Rousseau | di. 17.09.2024 | Antwerpen
Algemeen

Na deze sessie kan je een antwoord bieden op hulpvragen m.b.t. storend gedrag bij kinderen en jongeren (zoals bv. “Op advies van het CLB wensen we een diagnostisch onderzoek naar het gedrag van onze zoon (Martijn, 16 jaar). Hij stelt moeilijk gedrag op school. We zouden ook graag een begeleidingstraject starten.” ). We doorlopen samen de beslisboom ernstige gedragsproblemen op een onderbouwde manier en krijgen zo overzicht en inzicht in het diagnostisch proces. De nadruk zal vnl op de diagnostische cyclus liggen waarin verschillende instrumenten uitgebreid aan bod komen, maar er wordt ook achtergrondinfo gegeven over gedragsproblemen en gedragsstoornissen.

Sessie 2 | C.Versluys | di. 8.10.2024 | online
Suïcide

Chiara Versluys  is stafmedewerker Vormingen & Ondersteuning Vrijwilligers bij het Centrum ter Preventie van Zelfdoding. In haar online sessie krijg je aan de hand van oa.praktijkvoorbeelden,... handvaten mee voor de signaaldetectie en risicotaxatie m.b.t. zelfdoding bij kinderen en jongeren. De nieuwe richtlijn van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie specifiek voor deze doelgroep komt uitgebreid aan bod. Je zal ontdekken hoe je als psychodiagnosticus of hulpverlener in het algemeen zelfmoordgedachten bij kinderen en jongeren kan detecteren en bespreken. De aanpak komt in deze sessie kort aan bod. 

Sessie 3 | T.Hilgert | di. 26.11.2024 | Antwerpen
Belevingsonderzoek

Tijdens deze sessie wordt er dieper ingegaan op de begrippen sociale en emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren en staan we stil bij hoe belevingsonderzoek ingezet kan worden in het psychodiagnostisch proces.  Er wordt aan de slag gegaan met illustraties en voorbeelden uit de klinische praktijk van Tini Hilgert. Naast docent binnen Thomas More, is ze ook werkzaam in haar eigen praktijk, de Speelwijze.  

Sessies 4 | B. Volkaert | di. 22.04.2025 | Gent
Emotieregulatie

In deze sessie wordt het thema ‘emotieregulatie bij kinderen en jongeren’ uitvoerig besproken door Brenda Volkaert. Zij is als klinisch psycholoog en doctoraatsonderzoeker verbonden aan de Universiteit Gent en is werkzaam in De Kriekelaar. 
De verschillende emotieregulatie-strategieën en hoe deze gerelateerd zijn aan psychisch functioneren worden toegelicht. Na deze sessie is het voor jou duidelijk wat diagnostiek van emotieregulatie-strategieën binnen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten (zowel internaliserend als externaliserend) kan betekenen.

Sessie 5 | A. Durt | do. 8.05.2025 | online
Executieve functies

We kunnen het niet niet over executieve functies hebben in deze module. In deze online sessie worden de executieve functies besproken en in kaart gebracht, maar niet alleen met formele beoordelingsinstrumenten. Astrid Durt is klinisch orthopedagoog van opleiding. Binnen Thomas More werkt Astrid oa. als docent Psychodiagnostiek. Astrid is ook werkzaam binnen de Expertisecel Begaafdheid van PraxisP, het academisch praktijkcentrum van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven, waar ze focust op psychodiagnostiek bij ontwikkelingsstoornissen.
Na deze sessie is het voor jou helemaal duidelijk dat je heel wat bruikbare informatie kan halen uit gesprekken en gedragsbeoordelingsschalen bv. die je zou missen als je enkel gestandaardiseerde meetinstrumenten afneemt. Uiteraard blijven deze instrumenten interessant, maar dan vooral om de kinderen en jongeren tijdens de uitvoering te kunnen observeren zodat je zo een vollediger zicht krijgt op de executieve functie. Benieuwd? 

Sessie 6 | A. Uyttersprot | 13.05.2025 | Antwerpen
Hechting

Annemie Uyttersprot is oa. praktijklector bij Thomas More, daarnaast werkt ze als psychotherapeut in een privé-praktijk. Zij verdiepte zich in ABFT en is coördinator van het postgraduaat Systeemcounseling. Tijdens deze sessie (Antwerpen) zal zij focussen op het nut (of net niet?) van diagnostiek bij hechting en hechtingsproblemen (specifiek voor kinderen, jongeren en hun gezinnen). Eveneens wordt er ingegaan op de link met emotieregulatie en zowel internaliserende als externaliserende problematieken worden belicht.

Sessie 7 | E. Rousseau | di. 27.05.2025 
Intervisie

 In deze sessie maken we gebruik van intervisie om het diagnostisch proces bij gedrag en emotie te doorlopen. In deze sessie kan je aan de slag met eigen casusmateriaal. Op die manier zorgen we voor integratie van de aan bod gekomen thema’s en transfer naar de eigen praktijk. We stemmen onderling af of deze sessie online dan wel in Antwerpen doorgaat.