In deze module rond diagnostiek van welzijn en gezondheid bij kinderen wordt er stilgestaan bij verschillende hedendaagse onderwerpen zoals o.m. eetproblemen, zindelijkheid, kindermishandeling, chronische ziekten,… Iedere sessie behandelt een ander onderwerp waarbij er ingezoomd wordt op de problematiek zelf, de diagnostische mogelijkheden, praktijkervaringen en casussen ter illustratie. Diagnostiek is hierbij ruim te interpreteren: het verrichten van observaties, herkennen van signalen, voeren van gesprekken, alsook het afnemen en interpreteren van tests en vragenlijsten. Elke sessie wordt gegeven door een gastdocent die ook in het werkveld aan de slag is met de betreffende problematiek en zo over een grondige praktijkgerichte onderbouw en kennis beschikt.
Deze module is geschikt voor hulpverleners die een psychologische scholing genoten hebben. Grondige voorkennis in de thema’s of diagnostisch materiaal errond is niet vereist. De evaluatie van de sessie gebeurt aan de hand van het diagnostisch uitwerken van een casus aangebracht door een van de docenten.
Om de interactie tussen cursisten en lesgever te vergroten, worden de lessen fysiek georganiseerd. Deze zullen voornamelijk in Sint-Amandsberg (Gent) doorgaan. Deze module wordt niet online aangeboden. De lessen gaan fysiek door op de campus in Antwerpen. Omwille van de praktijkgerichtheid is een minimale aanwezigheid van 5 van de 7 sessies verplicht om in aanmerking te komen voor een certificaat.
In deze les wordt er stil gestaan bij problemen met betrekking tot zindelijkheid. De focus ligt hierbij op zowel enuresis en incontinentie als encopresis. Er wordt ook aandacht besteed aan de relatie tot andere psychologische problemen en de impact ervan voor het kind en het gezin.
Deze sessie gaat over de neuropsychologische diagnostiek en praktische implicaties voor de behandeling van kinderen en jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel. Hierbij wordt er specifiek ook aandacht besteed aan het revalidatieproces en de gevolgen van NAH.
Deze les behandelt het thema chronische ziekte bij kinderen, beginnend met de vraag wat we verstaan onder “chronisch ziek” en wat dit impliceert voor de diagnostiek. Daarnaast worden onder andere ook de aspecten coping en chronische pijn belicht.
In deze les worden een kader en kapstokken geboden voor het herkennen en de diagnostiek van mishandeling, verwaarlozing en misbruik bij minderjarigen. Er is ook aandacht voor de impact, risicofactoren, de link met trauma en mandaat van de hulpverlener.
Langdurige rouw is een van de meest recent toegevoegde stoornissen aan de DSM-5 (maart ’22). Welke implicaties dit heeft voor diagnostiek en hoe zich dit verhoudt tot de gangbare modellen en visies op rouw wordt kritisch onderzocht in deze les.
Eetproblemen is een noemer die een brede waaier van problemen dekt waarbij verstoring van het eetgedrag centraal staat. In deze les wordt stilgestaan bij deze differentiaaldiagnostiek en worden enkele conceptualiserende modellen aangereikt om eetproblemen te omschrijven. De diagnostische toepassingen worden geïllustreerd aan de hand van oefeningen en casuïstiek.
In deze les staan we stil bij de diagnostische modellen en kaders waarmee we kijken naar verschillende vormen van verslaving.
Tijdens het academiejaar 2025 - 2026 zullen de volgende docenten meewerken aan deze module (onder voorbehoud):