Ga naar de hoofdinhoud

De workshop Pitchen kwam net op het juiste moment om de studenten de kneepjes van het presenteren te leren

workshop

Business Model Canvas

Een verdienmodel is de wijze waarop een organisatie geld verdient. Dit noemen we ook wel het business model. Het businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt voor zijn/haar doelgroep. In deze workshop leren we studenten aan wat er allemaal in een business model aan bod komt en hoe ze met deze tool aan de slag kunnen. Studenten gaan onder begeleiding van onze coaches en aan de hand van hun eigen project aan de slag gaan met deze tool. We delen vooraf al een kennisclip rond het thema, dat je als docent ter voorbereiding van de sessie met de studenten kan delen.

Praktisch:

  • Groepjes van 3-5 studenten
  • Workshops setting (geen aula)
  • Timing te bespreken afhankelijk van de doelstelling (min. 2u)
  • Extra: te bespreken of ook andere tools interessant kunnen zijn om aan bod te laten komen in jouw lessen. Bijvoorbeeld waardepropositie…

Review:

Het geeft je in 1 oogopslag weer waar je overal aan moet denken als je een business concept wil uitwerken.

workshop

Pitchen

Pitchen is een life skill voor elke student aan Thomas More! Of ze nu tijdens hun opleiding een project voorstellen, later gaan solliciteren of ondernemer willen worden? Pitchen of ook wel sprekersvaardigheden zijn een must haves voor toekomstige professionals.  In deze workshop gaan we kort en krachtig studenten inspireren in de wondere wereld van pitchen. Hoe bouw je een goede storyline op? Hoe ondersteun je jouw verhaal visueel? En hoe sta je erbij tijdens het pitchen? Van inhoud, visuals tot expressie, we geven in een snelcursus de basics mee! We maken dit zo hands-on mogelijk door zelf te modellen en gebruik te maken van echte voorbeelden/anekdotes. We laten hen zelf ook storyboarden rond hun eigen project of voor de echte durvers: zij kunnen al eens een stukje komen pitchen en daarop feedback krijgen.  

Praktisch:

  • In grote groep: kan in aula (keynote), bij voorkeur kleinere groepen (workshop)
  • Timing: pure theorie (keynote – 1u à 1u30min), workshop (minimum 2u)
  • Extra: nadien kunnen we er een coaching sessie aan koppelen zodat we feedback kunnen geven op studenten hun pitch skills.
  • Review:

Deze combi-workshop is altijd een geslaagd format ter voorbereiding naar studenten hun deadlines of wanneer ze naar een (externe) jury moeten.

workshop

Design Thinking

Design Thinking

Design Thinking is een iteratief proces dat gebruikt wordt om complexe problemen (ook wel 'wicked problems' genoemd) op te lossen. Daarbij staat de gebruiker en zijn behoeftes centraal. Design Thinking draait om het begrijpen van de mensen voor wie een product of dienst ontwikkeld wordt. In deze workshop laten we studenten al spelenderwijs het design thinking proces ervaren aan de hand van de case ‘kurkdroog’. Studenten leren in deze workshop wat er verstaan wordt onder ‘empathie’ tonen naar hun doelgroep en hoe ze de juiste design criteria gaan bepalen in plaats van meteen naar een oplossing te springen. Natuurlijk is er ook ruimte voor het creatieve gedeelte en zullen ze mogen brainstormen, meer nog, ze mogen zelfs al knutselend gaan prototypen en hun resultaat aan elkaar pitchen!

Vooraf krijg je als docent een kennisclip doorgestuurd die studenten bekeken hebben, zodat we tijdens de les echt op de ervaring kunnen inspelen en de theorie als basiskader gebruiken.

Praktisch:

  • In workshop setting (geen aula), groepjes van 3-5 personen.
  • Timing: minimum 2u
  • Extra: Ook hier kan de link gemaakt worden naar specifieke onderdelen van het design thinking proces. Bijvoorbeeld het gebruik van persona’s of een customer journey tijdens de empathie fase…

Review:

Het zet de basis van een andere mindset, een kader dat studenten kunnen gebruiken om meer vanuit de noden en behoeften uit de context te gaan nadenken, dan wel meteen oplossingen te gaan bedenken.

workshop

Creativity

Creativity

Wanneer we vragen in een groep studenten:”Wie is creatief?” Dan gaan er meestal niet zoveel handen omhoog. Mensen associëren creativiteit vaak met schilderen, dansen, goed kunnen zingen of met bepaalde beroepen zoals kleuterjuf, architect, grafisch vormgever… Toch is creativiteit één van de belangrijkste competenties die een student moet verwerven, ongeacht in welke sector of job hij/zij terechtkomt. Creativiteit gaat over hoe creatief je kan denken, welke mogelijkheden je ziet, welke oplossingen je creëert.

In deze workshop stretchen we studenten hun creatieve mindset, we zetten hun parachute open zodat ze meer opportuniteiten leren zien en kunnen zien. We reiken hen tools aan om uit hun comfort te gaan en bewust te maken dat iedereen creatief kan denken. Via associatieoefeningen en brainstormtechnieken komen we tot de zotste ideeën. Want eerlijk, in het begin van een projectfase of bij het oplossen van een probleem zijn er geen foute ideeën! We gaan stap voor stap van de veelheid aan ideeën naar de topideeën. En vanuit die topideeën kan er verder gegaan worden naar (technische) opleidingen die in het project worden uitgewerkt en afgetoetst bij de doelgroep.

Praktisch:

  • In workshop setting (geen aula), groepjes van 3-5 personen.
  • Timing: minimum 1,5u
  • Af te stemmen of dit een losstaande workshop is ter inspiratie van creativiteitstechnieken of effectief gekoppeld wordt aan een specifiek project.

Review:

Ik moet gewoon durven en patronen leren doorbreken.

workshop

Personal Branding

Personal Branding

Bescheidenheid is een mooie eigenschap, maar als het er echt toe doet mag je er toch wel even bovenuit springen, niet? In deze workshop mikken we op studenten die een stageplaats moeten gaan zoeken of hun eerste stappen gaan zetten in de arbeidsmarkt, namelijk gaan solliciteren. We geven een kort en krachtige workshop rond wat personal branding net is. Het gaat over de eerste indruk die je maakt, maar ook hoe je jezelf wat beter kan leren kennen (eigenschappen) en je dan kan gaan profileren naar de buitenwereld via cv en LinkedIn. We inspireren vanuit voorbeelden, anekdotes en zetten hen zelf ook aan het werk rond hun kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen.

Praktisch:

  • Kan in aula setting, maar dan enkel keynote. Geen oefeningen. Bij kleinere groepen meer interactiemogelijkheden.
  • Timing: minimum 1,5u
  • Extra: Een vervolg op deze workshop zou kunnen zijn:
  • Speeddates met stagebedrijven opzetten (zelf te organiseren, ICE Cube kan mee faciliteren)
  • Workshop over hoe je een goede cv en motivatiebrief opstelt.

Review:

Ik dacht dat mijn ervaring als chiroleidster niet interessant was, maar nu begrijp ik dat ik hierdoor verantwoordelijk ben en om kan gaan met groepen.

 

zigzag

Vraag hier je gastsessie aan

Vul dit in en we contacteren jou

Aanvragen gastsessie
dots

Projecten

Startpunt Ondernemen krijgt financiering van volgende partners

mensen in workshop

Thomas More Hogeschool

Thomas More Hogeschool investeert in toekomstbestendige professionals die blijvend het verschil maken, zowel maatschappelijk als professioneel. Bij Startpunt Ondernemen geloven we erin dat niet elke student ondernemer wordt, maar wel ondernemend moet zijn. Daarom zetten we in op kennisopbouw en -deling rond ondernemende competenties.

EIT HEI Accent

Starpunt Ondernemen is taking part in a new collaboration with universities across Europe, through the EIT-project “AccEnt” – Accelerating Innovation and Entrepreneurial Excellence in Higher Education Institutes.

Manestarters

Manestarters is een initiatief van Stad Mechelen, Thomas More, KU Leuven en J@m. Manestarters maakt deel uit van het ecosysteem voor jong ondernemen in Vlaanderen. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem om ondernemerszin en ondernemerschap bij jongeren, en meer specifiek bij studenten, te stimuleren. 

Startup2440

Startup 2440 is een project in Geel om ondernemerschap bij jongeren een duwtje in de rug te geven. Het kadert in een Vlaams subsidieproject en is een partnerschap tussen Stad Geel, Thomas More Kempen, KU Leuven Campus Geel en Jeugdhuis De Vonk.

Entrecomp4transition

EntreComp4Transition is gericht op het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve, multidisciplinaire benaderingen van onderwijs en leren om de weg te effenen voor job profielen van de toekomst, zoals de „Green Transition Facilitator”, waarmee het project inhaakt op de Europese transitieagenda die naar een groene en digitale economie moet leiden. Vijf Landenclusters hebben innovatieve allianties gesmeed om leerkrachten, opleiders, bedrijven en eindgebruikers te ondersteunen in een leertraject ontwikkeld rond EntreComp, het referentieraamwerk voor ondernemende vaardigheden van de EU. De activiteiten omvatten een grondige analyse van de hiaten in vaardigheden, de ontwikkeling van een tweeledige methodologie met innovatieve leerinhoud die via een MOOC wordt geleverd.” https://entrecomp4transition.eu/

 

Team

Deze docenten maken deel uit van het team Startpunt Ondernemen. Je kan hen altijd aanspreken met een vraag hoe ondernemerschap in jouw opleiding te krijgen