Janet is een ervaren communicatieonderzoeker met een passie voor overheids- en duurzaamheidscommunicatie. Zij is vooral bedreven in kwantitatieve onderzoeksmethodes. Als oud-woordvoerder en communicatieadviseur kent zij de communicatiepraktijk.
Communicatie kan een krachtig middel zijn om gedrag te beïnvloeden. Effectief communiceren is echter niet eenvoudig. Om mensen echt te overtuigen en vervolgens ook nog aan te zetten tot gedragsverandering, moet communicatie aan veel voorwaarden voldoen. Ik vind het een fantastische uitdaging om samen met organisaties op zoek te gaan naar communicatie die werkt. Het liefst doe ik dat met organisaties die een maatschappelijke doel dienen: van kledingbedrijven die duurzame kleding aan de man willen brengen tot gemeenten die inwoners zo goed mogelijk willen informeren.
Om effectieve communicatie te onderzoeken gebruik ik het liefst kwantitatieve methoden als surveys en inhoudsanalyse. Hoewel ik een voorliefde heb voor data, ga ik daarnaast ook graag met mensen in gesprek om antwoorden op surveys nog beter te begrijpen. De kennis die we op deze manier opdoen zet ik graag om in adviezen waar organisaties echt iets aan hebben. Vanuit mijn ervaring als (communicatie)adviseur denk ik graag met organisaties mee over hoe ze met behulp van communicatie hun doelen kunnen bereiken.
Communicatie in een maatschappelijke context is een rode draad in mijn leven. Ik heb tien jaar onderzoek gedaan naar overheids- en politieke communicatie en schreef een doctoraatsthesis over de invloed van het nieuws op stemgedrag. Vervolgens maakte ik de overstap naar de communicatiepraktijk en ging ik aan de slag als woordvoerder en (communicatie)adviseur bij de Nederlandse rijksoverheid. Bij Thomas More Research verbind ik het beste van twee werelden: gedegen onderzoek en de communicatiepraktijk.