Lizzy Bleumers is gebruikersonderzoeker sinds 2008. Zo kan ze haar nieuwsgierigheid botvieren in nieuwe digitale technologie en hoe we hiermee omgaan, en inzetten voor betere digitale toepassingen in media, entertainment en educatie.
Er schuilt een enorme creativiteit in hoe mensen omgaan met nieuwe technologie. Ik hou ervan om te ontdekken waarom mensen die op een bepaalde manier beleven en gebruiken. Zeker als het gaat om innovaties op het vlak van media, entertainment en educatie en zaken op de doorsnede daarvan. Ik ben overtuigd van het belang om eindgebruikers en andere betrokken partijen actief mee te nemen in het ontwerp en de implementatie van nieuwe toepassingen. Je creƫert daardoor niet alleen meer draagvlak, maar ook effectief betere toepassingen.
Vanuit mijn interesse ben ik gespecialiseerd in participatief en human-centered design. Ik experimenteer graag met nieuwe methoden zoals game-based design onderzoek. Concept- en prototype-ontwikkeling informeer en begeleid ik op basis van onderzoek naar de noden van het doelpubliek en andere stakeholders. Ik faciliteer cocreatietrajecten zoals bijvoorbeeld in Campus Lab waar we samen met studenten en het werkveld oplossingen bedenken op maat van Gen Z. In samenwerkingsprojecten zoals UNTAPPED zet ik piloottrajecten op en geef richting aan de procesopvolging en evaluatie. Je kan bij mij ook terecht voor methodologisch advies omtrent het meten van de gebruikersbeleving, bij digitale en immersieve toepassingen.
Ik ben psycholoog van opleiding en als onderzoeker bij het Expertisecentrum Duurzaam Ondernemen en Digitale Innovatie coƶrdineer ik het onderzoeksthema āDigital Media Experiencesā. Na mijn opleiding psychologie, specialiseerde ik me in human-centred design. Via toegepaste onderzoeksprojecten bouwde ik jarenlange ervaring op met gebruikersonderzoek in het kader van zowel hoog-innovatieve R&D projecten (bij imec) als projecten gericht op technologietransfer (bij Thomas More).