Ga naar de hoofdinhoud

Over Pieter

De combinatie van onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk loopt als een rode draad door Pieters professionele loopbaan. Hij behaalde in 2009 zijn doctoraat aan de KU Leuven met een thesis rond risicofactoren die kunnen leiden tot rekenmoeilijkheden in de aanvangsjaren van het lager onderwijs. Nadien werkte hij als wetenschappelijk adviseur voor de Karel de Grote Hogeschool waar hij onder meer docenten en onderzoekers begeleidde bij het opzetten en uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Van 2014 tot 2019 was Pieter aan de slag als zorgcoördinator en zorgleerkracht in een kleine basisschool, een job die hij vanaf september 2018 combineerde met werk rond hoogbegaafdheid aan de KU Leuven.

Als head of research binnen ExCEL wil Pieter een bijdrage leveren aan een bredere uitrol van evidence-informed onderwijs in Vlaanderen. Hij is vastberaden om voor en met scholen aan de slag te gaan rond wat wanneer en waarom werkt voor welke groepen leerlingen.

Een selectie van relevante publicaties
  • Verachtert, P., Van Damme, J., Onghena, P., & Ghesquière, P. (2009). A seasonal perspective on school effectiveness: Evidence from a Flemish longitudinal study in kindergarten and first grade. School Effectiveness and School Improvement, 20(2), 215-233.
  • Buyse, E., Verschueren, K., Verachtert, P., & Van Damme, J. (2009). Predicting school adjustment in early elementary school: Impact of teacher-child relationship quality and relational classroom climate. The Elementary School Journal, 110(2), 119-141.
  • Struyf, E., Verschueren, K., Verachtert, P., & Adriaensens, S. (2012). Zorgbeleid in het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs in Vlaanderen: kenmerken, predictoren en samenhang met taakopvatting en handelingsbekwaamheid van leerkrachten [eindrapport OBPWO 09.05]. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.