Ga naar de hoofdinhoud

Met de ontwikkeling van het beleidskompas beschikken we sinds 2022-2023 over een gebruiksvriendelijk digitaal platform waar onze opleidingen, units en diensten hun werking en beleid in beeld brengen, updaten en beschikbaar stellen voor de hele hogeschool. Dat doen ze elk jaar tegen midden september. Het resultaat is een doorzoekbare database, die jaarlijks groeit en een brede blik geeft op wat er in onze organisatie gebeurt.

Focussen op strategie

In het beleidskompas nemen onze units, opleidingen en diensten drie tot vijf prioriteiten op waar zij het komende academiejaar aan zullen werken, steeds vanuit de bredere gemeenschappelijke strategie 2030 en de visie op Onderwijs en Leren. Zo kunnen ze tijdens het academiejaar een heldere koers aanhouden. Daarnaast beschrijven ze ook mogelijke kansen en bedreigingen.

Op basis van al deze info krijgen we een goed zicht op wat er zich in de diepte van de organisatie afspeelt, welke keuzes onze teams maken en hoe die bijdragen aan de realisatie van onze strategie, welke strategische doelen onderbelicht blijven, en welke mogelijkheden en risico’s er zijn. De managementsamenvatting – inclusief een strategische en een risicoanalyse – is het startpunt van een jaarlijkse beleids- en begrotingscyclus. De uitkomst ervan wordt door onze teams opnieuw meegenomen in een volgend beleidskompas. Dankzij deze wisselwerking tussen het centrale en decentrale niveau verzekeren we de strategische ‘eenheid in verscheidenheid’ en blijven we op koers richting 2030.

Om de drie jaar gaat de directie op basis van de informatie in het beleidskompas in gesprek met leidinggevenden. Zo verneemt ze uit eerste hand wat er leeft binnen onze units, opleidingen en diensten. Voor de leidinggevenden is het een mooie gelegenheid om de directie in te lichten over het reilen en zeilen in hun teams en in dialoog te gaan over strategische keuzes, verwezenlijkingen of struikelblokken.

Kwaliteit borgen en versterken

Het beleidskompas speelt een belangrijke rol in onze zorg voor kwaliteit. Het biedt onze opleidingen een heldere structuur om hun onderwijs- en kwaliteitsaanpak via een gemeenschappelijke taal te expliciteren, te documenteren, te borgen en te ontsluiten. Het geeft een volledig beeld van waar de opleiding voor staat en kan daardoor ook gebruikt worden als informatiedossier ter voorbereiding van een onderwijsspiegel.

De jaarlijkse update van het beleidskompas maakt de groeispiraal die onze opleidingen doorlopen zichtbaar, consulteerbaar en dus ook transfereerbaar in de hele organisatie. We begeleiden de teams daar ook in: tijdens een jaarlijks gesprek met het onderwijsanker bekijken we samen met de opleiding wat er op de plank ligt, welke ambities er leven, wat verdergezet of bijgestuurd kan worden en welke ondersteuningsnoden er zijn.

Het beleidskompas is meer dan een praktisch instrument. Het is ook een incentive om regelmatig stil te staan, terug te blikken en vooruit te kijken, en daarbij ook stakeholders te betrekken, bijvoorbeeld om de jaarlijkse SOAR op te maken. Zo wordt een technisch platform ook een drijver voor een nog meer doorleefde kwaliteitscultuur.

Leren en samenwerken

Al onze medewerkers hebben toegang tot het beleidskompas Het is een heel laagdrempelige manier om te ontdekken wat er elders in de organisatie gebeurt, ideeën op te doen of uit te wisselen, en de juiste contactpersonen te leren kennen. Zo stimuleren we kennisdeling en samenwerking. Door van elkaar te leren en verder te bouwen op elkaars successen – of iets op te steken van wat minder goed loopt – versterken we elkaar én de hogeschool. We verminderen ook het risico dat we dubbel werk leveren, steeds opnieuw het warm water willen uitvinden of in dezelfde valkuilen trappen.