Ga naar de hoofdinhoud

Onderwijskundige kaders en ondersteuning

De Dienst Onderwijs is een stuwende kracht voor kwaliteitsvol onderwijs in Thomas More. In partnerschap ondersteunt ze onze opleidingen bij de duurzame realisatie van excellent professioneel hoger onderwijs.

Daarvoor ontwikkelt ze o.a. kaders en ondersteuningsinstrumenten. Deze kaders zijn geen keurslijf voor onze opleidingen. Ze geven richting en bieden hulpmiddelen aan, waarmee onze opleidingen zelf aan de slag gaan.

Om een adequate ondersteuning te kunnen aanbieden werkt Dienst Onderwijs met ankers per opleiding en voert ze een jaarlijks gesprek met onze opleidingen om ondersteuningsnoden in kaart te brengen.

Doel van deze kaders:

  • globale speelveld aangeven;
  • reflectie op onderwijskwaliteit stimuleren gelinkt aan de kwaliteitskenmerken.

Dashboard – bevragingen

De Dienst Business Intelligence beheert een bijzonder uitgebreid online dashboard, grotendeels toegankelijk voor alle medewerkers, waarin het allerlei data inventariseert, benchmarkt en analyseert (o.a. evoluties), en op vraag ook monitort.

Dat dashboard stelt onze opleidingen in staat om inzicht te krijgen in:

  • Onderwijsindicatoren, zoals studentenaantallen, instroom- en doorstroomcijfers, studie-efficiëntie, time-to-graduation, spreiding van de resultaten van OPO’s waarin het eindniveau afgetoetst wordt.
  • De resultaten van perceptiemetingen, waarmee we via wetenschappelijk gevalideerde bevragingen en systematisch – op het ritme van het meetbeleid van de hogeschool – de tevredenheid van studenten, medewerkers, alumni en het werkveld in kaart brengen. Voor onze kwaliteitszorg zijn de OPO-bevragingen, de opleidingsevaluatie, de alumni- en werkveldbevraging het meest relevant.

De groeispiraal draait dankzij een voortdurende monitoring van deze gegevens.

Het doel van het dashboard i.f.v. kwaliteitszorg is:

  • Startpunt van reflectie;
  • Zicht krijgen op evoluties en impact;
  • Delen van goede praktijken en leren van elkaar.

Beleidskompas

Via het beleidskompas brengen onze opleidingen, units en diensten zichzelf in beeld volgens een vaste structuur. Hiermee borgen we de kwaliteit van onze opleidingen en verzekeren we opvolging. Het omvat:

Het basiskader met alle relevante formele, wettelijke en publieke informatie over de opleiding

  • Het profiel van de opleiding met aandacht voor:
  • Rollen en functies binnen de opleiding en contactgegevens
  • Het onderwijskundig kader afgestemd op de kwaliteitskenmerken van NVAO
  • Een zelfreflectie in de vorm van een SOAR (Strenghts, Opportunities, Ambitions, Results). De SOAR-methodiek helpt onze opleidingen de balans op te maken en vooruit te kijken als opstap naar de ontwikkeling van een beleidsplan en een meerjarenplan.
  • De opleidingsplannen, voor een academiejaar en in meerjarenperspectief, de opgeleverde resultaten – of prestaties – van de opleiding en haar toekomstgerichte visie en ambities.

Jaarlijks actualiseren onze opleidingen, units en diensten bovenstaande informatie.

Het doel van het beleidskompas i.f.v. kwaliteitszorg is:

  • Kwaliteitsontwikkeling en behoud focus;
  • Kennisdeling en leren van elkaar;
  • Capteren van kerninformatie voor onze opleidingen, units en diensten.